Svenskarnas intresse för lågalkoholvin ökar

En färsk undersökning (april 2015) visar att svenskar i allt större utsträckning köper lågalkoholviner. Resultaten visar att var tredje svensk har köpt lågalkoholvin och kan tänka sig att köpa det igen. De yngre (18-29 år) är mest positiva till vin med lägre alkoholhalt och den främsta anledningen är att de vill ha kontroll.

Det australiensiska vinhuset Lindeman’s har genomfört en Novusundersökning kring svenskarnas inställning till lågalkoholviner. Det är en uppföljning på en undersökning som Lindeman’s gjorde 2013. Resultaten från 2015 visar att den främsta anledningen till varför svenskarna väljer lågalkoholvin är för att de tänker på sin hälsa, 34 procent. Bland de som redan har provat lågalkoholvin anger hela 43 procent att smaken är den främsta anledningen till varför de kan tänka sig att köpa lågalkoholviner igen. Det är dubbelt så många jämfört med 2013.

Vi på Lindemans är glada över att intresset för lågalkoholviner har blivit så stort. Resultatet från undersökningen bekräftar också att allt fler har upptäckt att man inte behöver kompromissa med smaken när man väljer ett vin ur denna kategori, säger Joakim Reuszner, produktchef för Lindeman’s i Norden.

Försäljningen av lågalkoholviner i Sverige har fördubblats under det senaste året. Lindeman’s står för närmare hälften av den totala försäljningen av viner med lägre alkoholhalt som säljs på Systembolaget.

I juni 2014 lanserade Lindeman’s tre viner i serien Early Harvest i Sverige; en vit Semillon Sauvignon Blanc, ett rosévin samt en röd Cabernet/Shiraz - alla med endast 5,5 procent alkohol. Samtliga viner från Lindeman’s Early Harvest finns i Systembolagets ordinarie sortiment och kostar 56 kronor per flaska.

Vi är stolta över att vi har marknadens bredaste utbud av lågalkoholviner, säger Joakim Reuszner, produktchef för Lindeman’s i Norden.

Fler resultat från undersökningen
Resultaten från undersökningen visar att det framför allt är kvinnor som köpt vin med låg alkoholhalt och kommer köpa igen (41 %). Män svarar oftare motsatsen, inte köpt och planerar inte att köpa (40 %).

Det är relativt jämnt fördelat över alla ålderskategorier att man svarar att man har köpt lågalkoholviner och att man kan tänka sig att köpa det igen, ca 30 %. Undantag är åldersgruppen 65-79 år som ligger något lägre, 21 %. De yngsta, 18-29 år, är de som är mest positiva till att köpa lågalkoholviner bland dem som tidigare inte har köpt.

Den yngre gruppen svarar att de väljer vin med lägre alkoholhalt för att de vill ha kontroll (24 %), billigare (19 %) och/eller ger mindre huvudvärk (17 %). Medan de äldsta, 65-79 år svarar bättre för hälsan (46 %) och/eller tänker på vikten (22 %).

På frågan vad den främsta anledningen till varför man inte har köpt eller inte planerar att köpa lågalkoholviner svarar 60 % att det beror på att de inte känner till produkten.

Fakta om vinerna:
Lindeman’s Early Harvest Cabernet Shiraz (nr 6051)
Serveras vid 16-18°C till rätter av fläsk-, lamm- eller nötkött.
Fruktig smak med liten sötma, inslag av fat, svarta vinbär, körsbär, kryddnejlika, ljus choklad och örter.

Lindeman's Early Harvest Rosé (nr 6268)
Ungdomlig, fruktig smak med liten sötma, inslag av röda vinbär, persika, päron och blodapelsin.
Serveras vid cirka 8°C som sällskapsdryck, till fisk- och kycklingrätter eller sallader.

Lindeman's Early Harvest Semillon Sauvignon Blanc (nr 6283)
Serveras vid 6-8°C som sällskapsvin, eller till lättare fiskrätter.
Fruktig smak med viss sötma, inslag av gröna äpplen, melon, kiwi och örter.

Om Lindeman’s
Lindeman’s finns idag i 22 länder och är marknadsledare på fyra marknader, i Kanada, Sverige, Nederländerna och Norge*. Lindeman’s är rankat som det sjunde mäktigaste vinvarumärket i världen av Drinks Business**. Lindemans är även pionjär och marknadsledare när det kommer till i lågalkoholviner i Australien***.

Om Lindeman’s viner:
Lindeman’s är ett av Australiens äldsta vinföretag och etablerades redan 1843 av den brittiska läkaren Henry John Lindeman. Hans filosofi var att göra okomplicerade viner som alla tycker om. Än idag arbetar vinmakarna på Lindeman’s enligt grundarens devis och företaget är känt världen över för att producera viner av högsta kvalitet. Lindeman’s viner introducerades i Sverige 1988 och är idag ledande inom både flask- och bag-in-box segmentet på den svenska marknaden. Sedan 2006 tillhör Lindeman’s australiensiska Treasury Wine Estates. www.lindemans.se

Om undersökningen:
Målgruppen är män och kvinnor 18-79 år, riksrepresentativt urval. Intervjuerna har genomförts i Novus Sverigepanel under perioden 26 – 31 mars 2015. Totalt genomfördes 1 063 intervjuer, deltagarfrekvens 59%.

För högupplösta bilder:

Joakim Reuszner, produktchef för Lindeman’s i Norden
Mail: joakim.reuszner@tweglobal.com

Om Treasury Wine Estates:
Treasury Wine Estates producerar internationellt storsäljande vinvarumärken som Beringer, Penfolds,Lindemans, Wolf Blass, Rosemount, Wynns Coonawarrra Estate och Castello di Gabbiano. Portföljen innehåller även lokala prestigeviner som Stags' Leap, St Clemant och Etude i Kaliforninen samt Seppelt, Coldstream Hills och Devil’s Lair i Australien. Företaget producerar årligen 35 miljoner lådor vin från totalt 12 000 hektar vinodlingar. Treasury Wine Estates har över 4 000 anställda i 12 länder och omsätter 2 miljarder AUD.

www.tweglobal.com