THE PENFOLDS COLLECTION 2015

Den 15 oktober lanseras The Penfolds Collection 2015 världen över och likaså i Sverige. The Penfolds Collection består av vinhusets främsta årgångsviner och tillgången är mycket begränsad. Vinerna, som alla har en koppling till historiska milstolpar eller årsdagar, är stolt framtagna av det australiensiska vinhuset Penfolds som i år firar 171 år. Under ledning av chefsvinmakaren Peter Gago förvaltas vinhusets arv vidare, samtidigt som utvecklingen drivs framåt genom att vinmakarna sätter personlig prägel på sina verk. Årets släpp sträcker sig över fem årgångar bestående av totalt 20 viner - var och en med sin unika karaktär, ursprung och charm. Den svenska marknaden har blivit tilldelad sju viner ur den unika samlingen.

Flera höjdpunkter i årets lansering
Vinhuset Penfolds lanserar varje år sina toppviner under namnet The Penfolds Collection. Lanseringen sker samma dag världen över och är högt eftertraktad av både samlare och livsnjutare.

I årets lansering finns det berömda ikonvinet Grange 2011 som är den 61:a årgången i följd. Detta är endast den sjätte årgången Grange som är framställd på 100 % Shiraz sedan den experimentella årgången 1951 (1951, 1952, 1963, 1999, 2000). En annan stjärna i årets lansering är det vita vinet Yattarna 2013, som är ett resultat av ett av de mest omfattande och uppmärksammande vinprojekt någonsin i Australien där målet var att ta fram ett vitt vin som står sig vid sidan av vinhusets flaggskepp Grange.  Ett annat vin som sticker ut i årets lansering är St Henri från toppårgången 2012.

– Med årets lansering av The Penfolds Collection påminner våra vinmakare oss åter igen om att magin finns i det okända. Bakom de magnifika överraskningarna vi får uppleva ligger år av vetenskap, historia och erfarenhet. Våra röda viner från 2013 har genomgått en märkbar förvandling i flaskan – de har vuxit samt fått en ökad komplexitet och fyllighet. Dessa viner får oss att le och påminner oss om varför vi gör det vi gör, säger Peter Gago, Penfolds chefsvinmakare.

Årets vinmakare för vita viner 2015
Tidigare i år tilldelades Penfolds vinmakare Kym Schroeter och hans team det prestigefyllda priset ”Årets vinmakare för vita viner 2015” av International Wine Challenge (IWC). Kym Schroeter har sedan 1987 arbetat vid vinhuset Penfolds och har över 25 års erfarenhet av vinframställning.

Utmärkelsen visar Penfolds förmåga att konsekvent ta fram viner av högsta kvalitet från en rad olika områden och druvor.

– Över lag tror jag att årets samling av vårt vita vin är med i toppen tack vare den höga kvalitén och att de åldras väl. För det är definitivt viner för din källare. De vita vinerna spänner över tre årgångar; 2013-2015, säger Kym Schoreter.

Penfolds Collection 2015
Penfolds Collection 2015 erbjuder viner med en framstående berättelse, generositet, lagringspotential och kulturell betydelse. Vinerna görs i små mängder och tilldelningen på den svenska marknaden är mycket begränsad. Penfolds Collection 2015 lanseras globalt torsdagen den 15 oktober och samma dag finns ett antal viner ur kollektionen tillgängliga på Systembolaget.

Vinerna ur Penfolds Collection 2015 tillgängliga på svenska marknaden är:
2011 Penfolds Grange, pris: 3 999 kr, artnr: 99998-01
2013 Penfolds Yattarna, pris: 1 099 kr, art.nr: 97978-01
2013 Penfolds Magill Estate, pris: 1 049 kr, art.nr: 91911-01
2013 Penfolds RWT, pris: 899 kr, art.nr: 98090-01
2014 Penfolds Reserve Bin14A, pris: 699 kr, art.nr: 91224-01
2012 Penfolds St Henri, pris: 599 kr, art.nr: 98064-01
2013 Bin 389, pris: 419 kr, art.nr: 98091-01

Nytt för i år
Utöver lanseringen kommer Penfolds att för första gången i år presentera ett urval viner i eleganta presentaskar. Samlare som införskaffar sig en Grange kan nu märka sin presentkartong med en skräddarsydd plakett med namn och ett personligt meddelande.

Om Penfolds:
Penfolds är den mest ansedda vinproducenten i Australien. Företaget grundades redan 1844 av britten Dr.Christopher Rawson Penfold som planterade de första vinstockarna intill sin mottagning i Magill i södra Australien. 1951 tillverkar Penfolds första vinmakare Max Schubert Grange Hermitage som placerat Australien på den internationella vinkartan och som idag säljs för stora summor. Max Schubert myntade uttrycket: “True excellence is a constant and endless journey - not a destination", vilket än idag ligger till grund för Penfolds vinmakarfilosofi. Idag är Peter Gago chefsvinmakare. Sedan 2006 tillhör Penfolds det Australiensiska dryckesföretaget Treasury Wine Estates. www.penfolds.com

För mer information, kontakta gärna:
Filip Lundquist, Brand Manager, Treasury Wine Estates
filip.Lundquist@tweglobal.com
46 766 399 713

Om Treasury Wine Estates:
Treasury Wine Estates producerar internationellt storsäljande vinvarumärken som Beringer, Penfolds,Lindemans, Wolf Blass, Rosemount, Wynns Coonawarrra Estate och Castello di Gabbiano. Portföljen innehåller även lokala prestigeviner som Stags' Leap, St Clemant och Etude i Kaliforninen samt Seppelt, Coldstream Hills och Devil’s Lair i Australien. Företaget producerar årligen 35 miljoner lådor vin från totalt 12 000 hektar vinodlingar. Treasury Wine Estates har över 4 000 anställda i 12 länder och omsätter 2 miljarder AUD.

www.tweglobal.com