The Penfolds Collection 2017 sträcker sig över 5 årgångar och är en familj av viner från distinkta år

MAGILL ESTATE, SOUTH AUSTRALIA: 2017 års lansering av The Penfolds Collection är en familj av viner som erbjuder njutning idag men som även kommer att klara tidens prövningar. Varje vin är karaktäristiskt Penfolds. De är en uppvisning av Penfolds ”husstil”, en stil och filosofi som vinmakarna har upprätthållit sedan 1844 då grundaren Dr. Christopher Rawson Penfold planterade de första druvorna i Magill.

Denna vinmakarstil och underliggande tilltro till kvalitet och kontinuitet gör sig inte bättre tillkänna än i den 63:e i raden av obrutna årgångar av flaggskeppet Grange – nyligen erkänt som ett ’First Growth’ när Liv-ex återskapade klassificeringen från Bordeaux 1855. Grange är det sista i raden av viner i The Penfolds Collection från årgång 2013 och vinets djup och ruvande komplexitet kommer ge en livslängd som sträcker sig över många decennier framöver.

Andra höjdpunkter från detta års lansering inkluderar de distinkta vita viner som skapas av vitvinsmakaren Kym Schroeter. Varje vitt vin uppvisar en säregen styrka, från Yattarna 2015 som skapas enligt en flerregions-filosofi och samtidigt uppvisar de rätta Yattarna-proportionerna, till Bin 311 Tumbarumba Chardonnay där druvorna skördas från en region och uppvisar en regionstypisk ryggrad av mineralitet och syra med eleganta fruktsmaker och imponerande generositet. Årgång 2016 av Reserve Bin A Adelaide Hills Chardonnay följer efter den hyllade årgången 2015 som blev utnämnd till Australiens Bästa Chardonnay i 2016 års upplaga av James Halliday Chardonnay Challenge. Årgång 2016 ger ett mäktigt vin med imponerande komplexitet och renhet.

Som en årgångsreflektion uppvisar alla de röda vinerna från årgång 2015 nyanser av förlängda tanniner och livlig syra, sömlöst balanserat mellan varje vin där druvtypiska skillnader tillåts lysa igenom. Penfolds röda viner förblir distinkta, vart och ett med sitt eget stilmässiga uttryck - resultatet av år av erfarenhet kombinerat med ett skickligt användande av frukt och ek.

Årgång 2015 av Bin 389 Cabernet Shiraz är sin stil trogen och ögonblickligen igenkänd som Penfolds. Bin 389 är erkänt som ”Australias Most Collected Wine” av Wine Ark 2016 och Bin 389 av årgång 2015 är en balanserad blandning; ett vin som lämpar sig perfekt till källaren. ”Ett utmärkt exempel på en årgång som inte är Cabernet, inte heller Shiraz...som troligtvis inte utan vetskap kan urskiljas som en Cabernet/Shiraz blandning. Mission accomplished – Bin 389.” säger Penfolds chefsvinmakare Peter Gago.

Peter Gago fortsätter ”För alla i vårt team reflekterar årets The Collection ett kontinuum av vingårdar och vinmakarinsatser som spänner över årgång, region och klimat. Penfolds prägel lyser igenom men som väntat inte utan viss överraskning! Ja, varje vin med sin unika stil erbjuder ett årgångssignum. Från Bin 51 Riesling 2017 till kärnan av binviner från årgång 2015 och det sista i raden av viner från årgång 2013. Er favorit från detta år kan mycket väl skilja sig från förra årets lansering. Detta är en lansering som är värd att minnas och minnas den kommer vi göra då flera av dessa viner kommer att leva kvar under en lång tid framöver – så för all del njut omedelbart men försök att gömma undan några till senare”.

För att hedra Penfolds ursprung och provenans lanseras utvalda viner från The Collection i en ny signaturflaska. För att lyfta fram Penfolds över 173 år gamla vinmakararv och skapa en stark länk till Penfolds hem bär varje flaska vinhusets historiska markeringar – en lyxig vinflaska som reflekterar kvaliteten inuti.

Den globala lanseringen av Penfolds The Collection sker den 19 oktober. Vinerna kommer att finnas tillgängliga i tillfälligt exklusivt sortiment på Systembolaget f.r.o.m. den 20 oktober samt till beställning hos Winefinder f.r.o.m. den 19 oktober. Vinerna ur Penfolds Collection 2017 som finns tillgängliga på den svenska marknaden är:

2013 Grange   ca-pris 4349 kr

2015 Yattarna   ca-pris 1299 kr säljs endast hos Winefinder

2015 Bin 707 Cabernet Sauvignon   ca-pris 3199 kr säljs endast hos Winefinder

2015 RWT Barossa Valley Shiraz   ca-pris 999 kr

2015 RWT Barossa Valley Shiraz Magnum   ca-pris 2199 kr säljs endast hos Winefinder

2015 Magill Estate Shiraz   ca-pris 1199 kr säljs endast hos Winefinder

2014 St Henri Shiraz   ca-pris 699 kr

2014 St Henri Shiraz Magnum   ca-pris 1649 kr säljs endast hos Winefinder

2016 Reserve Bin A Chardonnay   ca-pris 699 kr säljs endast hos Systembolaget

2015 Bin 150 Marananga Shiraz   ca-pris 499 kr säljs endast hos Winefinder

2015 Bin 389 Cabernet Shiraz   ca-pris 449 krsäljs endast hos Systembolaget