Vinet du aldrig kommer att få dricka

1966 skapade Penfolds det världsberömda vinet Bin 620 Coonawarra Cabernet Shiraz. Efter nästan ett halvt sekel har nu vinet tillverkats en andra gång. En ytterst begränsad upplaga av Penfolds Bin 620 årgång 2008 når Sverige i maj men chansen att komma över en flaska är minimal. Utgångspriset är också det högsta någonsin för ett australiensiskt vin.

En Special Bin är ett vin från Penfolds som bara görs under exceptionella årgångar och i extremt begränsade upplagor. Beslutet om att tillverka en Special Bin tas först efter att prestigeviner som Grange och Bin 707 försetts med sin nödvändig volym av förstklassiga druvor. I Coonawarra, en av Australiens främsta vinregioner, var 2008 en sådan perfekt årgång. Det gav Penfolds vinmakare möjligheten att handplocka de enastående druvor som skapat 2008 Penfolds Bin 620.

– Ett vin som 2008 Bin 620 tillverkas inte speciellt ofta, senaste gången var för hela 45 år sedan, säger Peter Gago som är chefsvinmakare för Penfolds. I Coonawarra 2008 stämde allt för både Shiraz som mognar tidigt och Cabernet Sauvignon som mognar senare. Trots de olika skördetiderna blev de två olika druvsorterna perfekta, individuellt och tillsammans. Bacchus is smiling!

Bin 620 årgång 1966 trampades delvis med fötter och jästes därefter på Magill Estate, nära Adelaide. Under jäsningens slutskede pressade vinmakarlegenden Max Schubert druvorna för att låta dem avsluta sin jäsning på fat.

John Bird som tidigare var Senior Winemaker på Penfolds började att arbeta i företaget 1958 - och är i dag fortfarande aktiv. Då Bird var verksam under Max Schuberts tid på 60-talet blev han extra entusiastisk över att skapa 2008 Bin 620. – Under 2008 provade vi flera av våra vinrader i Coonawarra (block 5, 10 och 20) och insåg att de hade något extra och unikt. Det fick mig att minnas 1966 och det experimentella vinet Bin 620. Kvaliteten på druvorna gjorde det uppenbart, vi var tvungna att göra detta vin.

Priset för 2008 Bin 620 Coonawarra Cabernet Shiraz är 7 495 kronor per flaska. De få flaskor som når Sverige kommer att tilldelas sina ägare genom en sluten försäljning.

För bilder vänligen besök Picky Images

För mer information kontakta:
Anna Andrée Jeppe, Marknadsansvarig för Penfolds i Europa
E-post: anna.andreejeppe@tweglobal.com