Wynns populära och prisvärda Coonawarra serie blir äntligen tillgänglig i Sverige

Australiensiska vintillverkaren Wynns är kända för sina högkvalitativa viner med uttryck från den unika jordmånen Terra Rossa i Coonawarra. Den 27:e Januari lanseras en Shiraz och Chardonnay från vinhusets Coonawarra serie via Systembolagets beställningssortiment.

Det har sagts att "i Coonawarra finns Wynns och sedan finns det resten". Med sitt magnefika arv och stora vingårdsområde i hjärtat av Coonawarra har Wynns ett globalt erkännande att producera viner av kvalitet vid alla prispunkter.

Nu blir vinhusets populära Coonawarra serie tillgänglig i Sverige via Systembolagets beställningssortimet. Serien erbjuder regionalt distinkta druvtyper från ett av Australiens främsta svalklimatsområde, samtidigt som de representerar utmärkt kvalitet och värde.

2018 Wynns Coonawarra Shiraz

Med uttryck från Terra Rossas jordmån och Coonawarras svala klimat bjuder Wynns Conawarra Shiraz på aromer av mald svartpeppar, bär och blommiga toner. En delekat ekfatshantering kompletterar och ger stöd åt vinets lena struktur utan att ta över svalklimatskaraktären. Ett medelfylligt vin med bra längd, som med fördel kan lagras för att åldras graciöst.

Artikelnummer: 5025601 | Pris: 99 SEK | Alkohol: 13.6%

2020 Wynns Coonawarra Chardonnay

Tack vare en lång och sval mognadstid erbjuder regionen Coonawarra goda förhållanden för Chardonnay med utmärkt karaktär. Wynns Coonawarra Chardonnay är ett medelfylligt vin med krämig textur och eleganta smaker av vit stenfrukt, pocherade päron, krispig grapefrukt och äpple. Vinet har lagrats på franska ekfat, något som avslöjas i den nötiga och kryddiga eftersmaken. Ett välbalanserat vin som passar till ostbrickan, vegetariska rätter såväl som kyckling och fisk.

Artikelnummer: 5025601 | Pris: 99 SEK | Alkohol: 13.5%

Sofie Peters
Brand Manager
sofie.peters@tweglobal.com

Treasury Wine Estates producerar internationellt storsäljande vinvarumärken som Beringer, Penfolds, Lindemans, Wolf Blass, Rosemount, Wynns Coonawarrra Estate och Castello di Gabbiano. Portföljen innehåller även lokala prestigeviner som Stags' Leap, St Clemant och Etude i Kaliforninen samt Seppelt, Coldstream Hills och Devil’s Lair i Australien. Företaget producerar årligen 35 miljoner lådor vin från totalt 12 000 hektar vinodlingar. Treasury Wine Estates har över 4 000 anställda i 12 länder och omsätter 2 miljarder AUD.

www.tweglobal.com