Tredje AP-fonden anställer ny chef för Riskkontroll och avkastningsanalys

Sandra Blomgren tillträder tjänsten som ny chef för Riskkontroll och avkastningsanalys i mars och ersätter därmed Marcus Nilsson som lämnar AP3. Sandra kommer närmast från If Skadeförsäkring AB.Tjänsten innebär att leda en grupp om 4 personer vilka mäter, analyserar, kontrollerar och rapporterar fondens risk, limituppföljning och avkastningsuppföljning. Gruppen ansvarar även för värderingen av fondens alla innehav.Chefen för Riskkontroll och avkastningsanalys rapporterar till fondens Chief Financal Officer.

För eventuellt ytterligare information kontakta:

Lil Larås Lindgren, AP3 Chef Kommunikation, 08-555 17 123 eller lil.lindgren@ap3.se

Tredje AP-fonden (AP3) är en av fem buffertfonder inom det svenska allmänna pensionssystemet. Fonden har riksdagens uppdrag att förvalta fondkapitalet till största möjliga nytta för pensionssystemet genom att skapa en hög avkastning till en låg risknivå. AP3 har avkastat 9,3 procent i genomsnitt per år den senaste femårsperioden. Motsvarande siffra för inkomstindex är 2,4 procent, vilket betyder att AP3s avkastning avsevärt bidragit till pensionssystemet. Per den 30 juni 2015 förvaltade fonden 304 miljarder kronor.