Tredje AP-fonden köper resterande 50% av aktierna i Hemsö Fastighets AB

Genom affären blir Hemsö Fastigheter AB till 100 % ägt av Tredje AP-fonden (AP3). Samtidigt säljer Hemsö 15 fastigheter till Kungsleden. Genom försäljningen av fastigheter med betydande inslag av kontor renodlar Hemsö sitt fastighetsbestånd.

Hemsö är ett fastighetsbolag som äger, förvaltar och utvecklar samhällsfastigheter. Bland hyresgästerna märks kommuner, landsting, myndigheter och privata företag som bedriver offentlig verksamhet, såsom vård, skola, rättsväsende och äldreboende. Fastigheterna är diversifierade över Sverige men med en koncentration till de större regionstäderna. Fastighetsbeståendet hade per 30 september 2012 ett bokfört värde om cirka 22 mdkr.

-   Det här är en affär där alla är vinnare. Hemsö får de bästa förutsättningarna att ytterligare utvecklas med en långsiktig och finansiellt stark ägare. AP3 ökar exponeringen mot ett välskött fastighetsbolag med långa hyresavtal vilket ger en bra diversifiering i vår portfölj. I egenskap av pensionsfond med ett långsiktigt åtagande passar denna investering väl in i vår totala portfölj, säger Kerstin Hessius, VD Tredje AP-fonden.

Affären är villkorad av godkännande från Konkurrensmyndigheten. Affären beräknas kunna slutföras under första kvartalet 2013.

För mer information kontakta:
Christina Kusoffsky Hillesöy, Chef kommunikation och hållbara investeringar, telefon: 0709-517 223 christina.hillesoy@ap3.se

AP3 är en av fem AP-fonder som förvaltar det svenska pensionssystemets buffertkapital. AP-fonderna har två roller, dels en buffertroll för att jämna ut perioder av löpande över– eller underskott i pensionssystemet och dels rollen att bidra till finansiell stabilitet i pensionssystemet. De fem buffertfondernas kapital utgör cirka 10% av pensiosnsystemets totala tillgångar. AP3 investerar i en globalt diversiferad portfölj. Det förvaltade kapital uppgick till 222 300 miljoner kronor per 30 juni 2012. På www.ap3.se finns mer information om AP3s uppdrag, hur pensionskapitalet förvaltas och fondens roll som ägare.