Släck törsten och klimatkompensera samtidigt ditt koldioxidutsläpp

Report this content

Det nya flaskvatten-konceptet Tree in a bottle klimatkompenserar svenskars koldioxidutsläpp. Genom att köpa sex flaskor med vatten kompenseras ett års koldioxidutsläpp för en genomsnittlig svensk. Bakom den unika affärsidén står den 20 år unge entreprenören Emil Malmsten.

Flaskorna lanserades nyligen på den svenska marknaden och finns redan att köpa hos återförsäljare i Stockholm samt via företagets distributör.

Tree in a bottle är ett nytt flaskvatten-koncept där konsumenten kompenserar sitt koldioxidutsläpp genom att företaget planterar ett träd för varje såld flaska. För att kompensera för en persons årliga utsläpp räcker det med att köpa sex vattenflaskor från Tree in a bottle. Träden som planterades 2014 tar nämligen upp ungefär 840 kg koldioxid under sin livstid och en genomsnittlig svensk producerar omkring 4,8 ton koldioxid under ett år. På företagets hemsida kan man även följa hur många träd som planteras och se hur stor den framtida koldioxidkompensationen blir.

Träden planteras i åtta länder
Tree in a bottle samarbetar med världens största trädplanteringsorganisation, Trees for the Future, som under de senaste 25 åren har planterat 100 miljoner träd. Träden som planteras via Tree in a bottle planteras i åtta olika länder och har en livslängd på omkring 40 år. Förutom klimatkompensationen bidrar även köpet av flaskan till att stödja familjer och byar då träden tar upp vatten från marken, ser till att vegetationen växer och ger frukt och annan mat till lokalbefolkningen.

Ung entreprenör bakom affärsidén
Företaget drivs av den 20-årige entreprenören Emil Malmsten från Stockholm. Han fick idén till företaget i höstas och har sedan dess arbetat hårt för att förverkliga sin idé. Emil arbetar efter mottot ”ge mer än vad du tar” och Tree in a bottle är hans sätt att ge tillbaka resurser och bidra till en förbättrad miljö runt om i världen.

– Med Tree in a bottle vill jag göra det enkelt för individer och företag att klimatkompensera och på så sätt göra världen lite bättre, säger Emil Malmsten, grundare av Tree in a bottle.

Flaskorna och vattnet
Vattnet säljs i plastflaskor som produceras i Sverige. Flaskorna består av 50 % återvunnen PET och 50 % nyproducerad PET. Pappersetiketten är limmad med ett miljövänligt lim som är nedbrytningsbart.

Vattnet i flaskorna kommer från Stockholm Vatten och erbjuds i stilla och kolsyrat, samt i smakerna citron och fläder. Företaget använder endast naturliga essenser i sitt smaksatta vatten.

Återförsäljare
I Stockholm kan vattnet köpas hos Urban Deli i Sickla och Pompidard. Rekommenderat utpris är 25 kronor per plastflaska.

För mer information, vänligen kontakta:
Emil Malmsten, 070-333 87 44, emil@treeinabottle.se, http://treeinabottle.se/

Taggar:

Citat

Med Tree in a bottle vill jag göra det enkelt för individer och företag att klimatkompensera och på så sätt göra världen lite bättre.
Emil Malmsten, grundare av Tree in a bottle