TreeToTextile vinner internationellt pris för innovativ fiberteknik i textilbranschen

Report this content

Svenska TreeToTextile har utsetts till en av vinnarna av det välrenommerade priset ITMF Start-up Awards 2023 för deras innovativa arbete med att skapa en biobaserad textilfiber med låg klimatpåverkan. Priset delades ut under den globala branschorganisationen ITMFs årliga konferens i Kegiao, Kina den 6 november.

Priset delas ut av International Textile Manufacturers Federation (ITMF) för andra året i rad, och ges till företag med en innovativ idé. Kriterierna omfattar också aspekter som rör affärsmodell, hållbarhet, återvinningsförmåga, digitalisering eller kvalitativ effektivitet. Vinnarna utses av en internationell jury av experter.

– Det var verkligen otroligt inspirerande att delta på konferensen i Kina och få ta emot det här priset inför kollegor i branschen från hela världen, säger Andreas Nilsson, Head of Commercial på TreeToTextile.

Målet med ITMF Start-up Awards är att föra samman start-up-företag med innovativa produkter eller tjänster med etablerade företag inom textilvärdekedjan. TreeToTextile fick priset för sitt arbete med att skapa en biobaserad textilfiber genom en innovativ kemisk process där cellulosa från ved och andra cellulosa-källor förädlas till textilfiber. Tekniken är mer energieffektiv och använder mindre mängd och bättre kemikalier än konventionell fiberproduktion.

– Vi är stolta och glada att vår utveckling av en ny biobaserad fiber med låg klimatpåverkan får det här erkännandet av branschen. Det är ett kvitto på att vi är på rätt väg på vår resa mot vår vision – Bättre fibrer för alla, säger Dr. Roxana Barbieru, CEO på TreeToTextile.

TreeToTextiles grundades 2014 av entreprenören Lars Stigsson, H&M Group och Inter IKEA Group, och 2019 gick Stora Enso med som företagets fjärde partner. Grundarna delar visionen om att utveckla och kommersialisera en mer hållbar process för produktion av textilfibrer. Tekniken är under utveckling och en uppskalning av produktionen förväntas med demonstrationsanläggningen i Bromölla, Sverige, som utgångspunkt.

För mer information:
Nina Ekstrand, Head of Marketing & Communication, nina.ekstrand@treetotextile.com, +46-76 110 67 12.

Om TreeToTextile
TreeToTextile AB är ett svenskt företag med missionen att möjliggöra bättre fiber för alla. Med stöd av de starka ägarna H&M Group, Inter IKEA Group, Stora Enso och LSCS Invest, utvecklar och kommersialiserar TreeToTextile en ny hållbar och cellulosabaserad fiber. TreeToTextiles fiber är mångsidig, kostnadseffektiv och har ett lågt klimatavtryck.

Taggar: