TreeToTextiles ledningsgrupp utökas för att kunna ta nästa steg mot kommersialisering

Report this content
TreeToTextile, som ägs av H&M Group, Inter IKEA gruppen, Stora Enso och LSCS invest, har tidigare rapporterat att de bygger en demonstrationsanläggning för tillverkning av biobaserade textilfibrer i Sverige. För att realisera ägarnas investeringar och TreeToTextiles ambitiösa plan mot kommersialisering utses Marie Grönborg som ny VD för företaget.

TreeToTextiles erbjudande består av en nyutvecklad teknik som producerar biobaserade textilfibrer med låg miljöpåverkan till en konkurrenskraftig kostnad. I syfte att skala upp processtekniken investerar TreeToTextile i en demonstrationsanläggning intill Stora Ensos fabrik i Nymölla, Skåne. I samband med investeringen utökas också företagets ledningsgrupp.

Marie Grönborg utses till ny VD för att leda företaget i sina nästa steg mot industrialisering och global kommersialisering. Marie Grönborg har en civilingenjörsexamen i kemiteknik och har tidigare varit verksam i flera ledande positioner inom tekniska, såväl som kommersiella områden, i Perstorps koncernen. Under de senaste åren har hon varit VD för Purac. Hon sitter också i styrelserna för SSAB och Permascand. Marie Grönborgs anställning börjar den 22 november 2021.

-           Vi är väldigt glada att Marie ansluter till teamet, då hon bidrar med bred kompetens från hennes olika roller inom teknik, produktion, försäljning och innovation. Maries starka ledarskap, långa erfarenhet och bevisade meriter vad gäller att leverera såväl framgångsrika tillväxtstrategier som förbättrad lönsamhet kommer att bidra till att TreeToTextile mycket snabbt kan fullfölja sitt uppdrag samtidigt som vi kan nyttja de stora möjligheterna vi har framför oss, säger Roxana Barbieru, ordförande för TreeToTextile / vice ordförande, Emerging Businesses and Alliances Management, Biomaterials på Stora Enso.

Under de senaste månaderna har TreeToTextile rekryterat en ledningsgrupp, med bred kompetens och mångårig erfarenhet, för att driva och utveckla verksamheten vid demonstrationsanläggningen. Den består av Henric Höglund (platsschef), Johan Larsson (produktionschef), Hanna Svensson (utvecklingsansvarig) och Jonas Engström (teknikansvarig).

Ledningsgruppen vid demonstrationsanläggningen kommer att arbeta tätt med TreeToTextiles befintliga ledningsgrupp, bestående av: Olli Ylä-Jarkko (CTO), Åsa Östlund (Head of R&D) och Ida Alnemo (Head of Textile Development & Design).

-           Jag är väldigt förväntansfull och stolt över möjligheten att ansluta till TreeToTextile och jag ser verkligen fram emot att leda ett högst kapabelt, kompetent och passionerat team som tillsammans kommer att få ut en ny teknik på marknaden och på så sätt accelerera omställningen av textilindustrin. Jag ser samtidigt mycket fram emot att arbeta tillsammans med våra engagerade och starka ägare och samarbetspartners, i detta starka ekosystem som TreeToTextile redan har byggt upp, säger TreeToTextiles tillträdande vd Marie Grönborg.

En bild som visar person, kläder, kvinna, kostym

Automatiskt genererad beskrivning

Contact:

Maria Starck, presskontakt, Futerra

maria.starck@futerra.se

+46 760 278294

Om TreeToTextile

Hållbara textilfibrer är en ökande efterfrågan och planeten är i behov av nya och bättre fibrer. TreeToTextile erbjuder en ny teknologi för att försäkra ett nytt och hållbart cellulosatextilfiber. De engagerade ägarna: H&M Group, Inter IKEA Group, Stora Enso och entreprenören Lars Stigsson är förenade i målet att göra hållbara textilfibrer tillgängliga för alla.

Taggar: