Bokslutskommuniké januari - december 2007

Stark försäljning och ökat resultat

Order- och leveransläget var fortsatt gott under fjärde kvartalet, med en organisk tillväxt om 10 procent för såväl kvartalet som för helåret.

Rörelseresultatet i kvarvarande verksamheter, exkl. jämförelsestörande poster, ökade under kvartalet med 10 procent och för helåret med 25 procent. Tre av fyra affärsområden ökade under året såväl rörelseresultat som rörelsemarginaler tack vare bl a goda volymer och fortsatt framgångsrik fokusering mot lönsammare segment.

Aktiviteter inom ramen för Trelleborg Automotives strategiska och operationella översyn har fortsatt under fjärde kvartalet. Bl a avyttrades en enhet i Storbritannien.

Koncernen bistår fortsatt myndigheterna i de konkurrensutredningar som pågår. Utredningarna bedöms kunna avslutas under 2008.

- Fortsatta förbättringar av den operationella strukturen samt fokusering mot segment med god långsiktig lönsamhet prioriteras, säger VD & koncernchef Peter Nilsson.

oktober-december Koncernen Kvarvarande verksamh.
exkl. jmfst poster

MSEK 2007 2006 2007 2006

Nettoomsättning 7 799 6 945 7 762 6 905
Rörelseresultat 342 159 524 477
Resultat efter skatt 140 -9 278 280
Resultat per aktie, SEK 1) 1,50 -0,15 3,00 3,05

januari-december Koncernen Kvarvarande verksamh,
exkl. jmfst poster

MSEK 2007 2006 2007 2006

Nettoomsättning 30 971 27 284 30 810 26 875
Rörelseresultat 1 707 1 507 2 274 1 820
Resultat efter skatt 838 766 1 282 1 072
Resultat per aktie, SEK 1) 9,10 8,30 14,00 11,70

1) Andel av resultatet efter skatt hänförlig till moderbolagets aktieägare i förhållande till genomsnittligt antal utestående aktier

Fortsatt tillväxt på huvudmarknader

Marknadsutsikter för första kvartalet 2008. Inom huvuddelen av koncernens marknadssegment förväntas en fortsatt god tillväxt. För segment som Flygindustri och Olja/Gas Offshore bedöms efterfrågan vara fortsatt mycket stark.
För fordonsrelaterade verksamheter förväntas den nordamerikanska marknaden vara svagare än 2007 medan den europeiska marknaden förväntas vara oförändrad.

Utdelningen föreslås till 6,50 SEK (6,00) per aktie

Förslag till utdelning. Styrelsen och verkställande direktören föreslår en kontantutdelning om 6,50 SEK (6,00) per aktie.

INBJUDAN till telefonkonferens 15 februari kl 09.30
Telefonkonferens kommer att hållas den 15/2 kl 09:30. Ring 08 505 202 70 eller
+44 (0)208 817 9301 och ange kod 452 7742 eller ”Trelleborg”. Presentationsmaterial kommer att finnas på www.trelleborg.com under ”Investerare” och ”Presentationer” cirka en halvtimme innan konferensen.

Delårsrapport januari-mars 2008 28 april, 2008
Årsstämma 28 april, 2008