Katarina Olsson är ny chefsjurist hos Trelleborg

Katarina Olsson har utsetts till ny chefsjurist i Trelleborgkoncernen från slutet av det andra kvartalet 2022. Hon efterträder Charlotta Grähs som lämnar sin tjänst för ett motsvarande arbete på annat bolag, vilket har kommunicerats tidigare. Katarina kommer liksom sin företrädare att ingå i koncernledningen och vara sekreterare i Trelleborgs styrelse.

Katarina Olsson, född 1971, kommer närmast från tjänsten som chefsjurist på Beijer Ref, en världsledande och global aktör inom kylteknik och luftkonditionering. Hon har tidigare bland annat arbetat som bolagsjurist för ICA och Ericsson. Katarina har en jur kand från Lunds universitet och har också studerat vid Queen Mary and Westfield College vid London University, England.

– Vi är glada över att kunna välkomna Katarina till Trelleborgkoncernen. Katarina har en utmärkt bakgrund för att fortsätta leda det juridiska arbetet av koncernens strategiskt prioriterade områden som förvärv, riskhantering och regelefterlevnad, säger Peter Nilsson, VD och koncernchef i Trelleborg.

– Jag tar med mig både kunskap och erfarenhet från arbete i globala men också entreprenörsdrivna företag. Jag ser verkligen fram emot att börja på Trelleborg och delta i den fortsatta utvecklingen av koncernen, säger Katarina Olsson.

Trelleborg är en världsledare inom specialutvecklade polymerlösningar som tätar, dämpar och skyddar kritiska applikationer i krävande miljöer. De innovativa lösningarna accelererar kundernas utveckling på ett hållbart sätt. Trelleborgkoncernen omsätter cirka 33 miljarder kronor och har verksamhet i ett 50-tal länder. Koncernen består av tre affärsområden: Trelleborg Industrial Solutions, Trelleborg Sealing Solutions och Trelleborg Wheel Systems. Trelleborgaktien har sedan 1964 varit noterad på börsen, och listas på Nasdaq Stockholm, Large Cap.