Kvartalsrapport april - juni 2011

”Efterfrågan under kvartalet har varit fortsatt god inom flertalet segment. Vi fortsätter att förbättra våra marknadspositioner. Tillväxten har varit mycket bra framför allt i Kina och Indien. Den organiska försäljningen ökade med 13 procent. Rörelseresultatet exkl. jämförelsestörande poster ökade till 751 MSEK och EBITDA-marginalen översteg vårt finansiella mål och uppgick till 12,8 procent.
Genom bland annat ökade försäljningsvolymer, prisjusteringar och andra åtgärder har kostnadsökningar för råmaterial till stora delar kompenserats.
Vi fortsätter att fokusera verksamheten och öka vår närvaro inom utvalda lönsamma segment. Två förvärv och en avyttring slutfördes under perioden”, säger VD och koncernchef Peter Nilsson.

Kvarvarande verksamheter:

• Nettoomsättningen under det andra kvartalet 2011 ökade till 7 583 MSEK (7 187). Den organiska försäljningen ökade med 13 procent (22).
  • Rörelseresultatet uppgick till 706 MSEK (643). Jämförelsestörande poster ingick med -45 MSEK (-51). Rörelseresultatet exkl. jämförelsestörande poster uppgick till 751 MSEK (694).
  • EBITDA-marginalen exkl. jämförelsestörande poster uppgick till 12,8 procent (13,2).
  • Resultat efter skatt var 469 MSEK (415) och resultat per aktie ökade till 1,70 SEK (1,50). Resultat per aktie exkl. jämförelsestörande poster var 1,85 SEK (1,65).
  • Det operativa kassaflödet var 467 MSEK (792).
    Fritt kassaflöde var 230 MSEK (561).

Totalt koncernen:

• Nettoomsättningen totalt för koncernen uppgick till 7 583 MSEK (7 814). Rörelseresultatet ökade till 704 MSEK (483).

Marknadsutsikter för tredje kvartalet 2011
Sammantaget förväntas en efterfrågan i nivå med det andra kvartalet 2011, justerat för säsongsmässiga variationer.

Inbjudan till presentation och telefonkonferens den 20 juli kl 09:30

En telefonkonferens kommer att hållas den 20 juli kl 09:30. För att delta i telefonkonferensen
ring 08-5051 3794 eller +44 (0) 20 7806 1966.
Kod: 860566 eller ”Trelleborg”. Konferensen sänds även på Internet i realtid.
Besök vår hemsida: www.trelleborg.com/sv/Investerare/Presentationer för internetlänk och presentationsmaterial.

Kalender 2011
Kvartalsrapport juli-september 26 oktober
Kapitalmarknadsdag (Stockholm) 30 november

Kalender 2012

Bokslutskommuniké 15 februari
Kvartalsrapport januari-mars 19 april
Årsstämma (Trelleborg) 19 april kl.17:00

Investerare/analytiker
Conny Torstensson, IR-chef
Tel: 0410 - 670 70
Mobil: 0734 - 08 70 70
E-mail: conny.torstensson@trelleborg.com

Karin Larsson, Presschef
Tel: 0410 - 670 15
Mobil: 0733 - 74 70 15
E-mail: karin.larsson@trelleborg.com

Denna rapport innehåller framtidsinriktad information som baseras på Trelleborgledningens nuvarande förväntningar. Även om ledningen bedömer att förväntningarna som framgår av sådan framtidsinriktad information är rimliga, kan ingen garanti lämnas på att dessa förväntningar kommer att visa sig vara korrekta. Följaktligen kan faktiskt framtida utfall variera väsentligt jämfört med vad som framgår i den framtidsinriktade informationen beroende på bl a förändrade förutsättningar avseende ekonomi, marknad och konkurrens, förändringar i lagkrav och andra politiska åtgärder, variationer i valutakurser och andra faktorer.

Denna information är sådan som Trelleborg AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande onsdagen den 20 juli 2011, kl 07:45.

Taggar: