Trelleborg förvärvar Minnesota Rubber & Plastics

Ett stort steg för Trelleborg Sealing Solutions

Trelleborgkoncernen har tecknat avtal om att förvärva det USA-baserade företaget Minnesota Rubber & Plastics för 950 miljoner USD (cirka 9,5 miljarder SEK) på kontant- och skuldfri basis. Om hänsyn tas till en skattetillgång om cirka 900 miljoner SEK, uppgår köpeskillingen till cirka 8,6 miljarder SEK. Trelleborg har säkrat bindande finansiering. Säljaren är ett bolag inom det globala investmentbolaget KKR.

Minnesota Rubber & Plastics är ett starkt och väletablerat företag i Nordamerika, verksamt inom flera snabbväxande industrier som exempelvis medicinsk utrustning, vattenhantering och livsmedel, samt inom flera industriella applikationer. Företaget är en ledande tillverkare av polymera och termoplastiska komponenter och systemlösningar till tekniskt krävande applikationer.

– Förvärvet är ett stort steg för Trelleborg Sealing Solutions. Affärsområdet kommer att bli lika starkt i Nordamerika som dess redan etablerade position i Europa, säger Peter Nilsson, VD och koncernchef för Trelleborg.

– Minnesota Rubber & Plastics kompletterar och förstärker Trelleborgs nuvarande position och produkterbjudande inom ett antal snabbväxande industrier. Företaget passar mycket bra in i vår verksamhet för precisionstätningar, och affären förväntas generera betydande synergier i form av lägre kostnader och högre produktionseffektivitet. Minnesota Rubber & Plastics får tillgång till Trelleborgs globala försäljningskanaler och vi kan erbjuda vårt bredare tätningssortiment till deras existerande kundbas i Nordamerika. Sammantaget förväntas detta leda till omfattande merförsäljningsmöjligheter, fortsätter Peter Nilsson.

– Minnesota Rubber & Plastics är välkänt för oss som ett innovativt och kundorienterat företag. Affären gör oss till den naturliga utvecklingspartnern avseende tätningslösningar för både lokala och globala kunder. Företagets nya toppmoderna innovationscenter möjliggör en accelererad produktutveckling och stärker oss inom FoU och inom exempelvis hälsovård & medicinteknik, säger Peter Hahn, affärsområdeschef för Trelleborg Sealing Solutions.

Minnesota Rubber & Plastics bildades 1945 och omsätter cirka 2 250 MSEK med god lönsamhet och stark försäljningstillväxt. Företaget har sitt huvudkontor och innovationscenter utanför Minneapolis, Minnesota, USA, och har totalt åtta tillverkningsenheter globalt, varav fyra i USA samt en vardera i Mexiko, England, Tjeckien och Kina.

– Initialt kommer Trelleborg Sealing Solutions EBITA-marginal spädas ut något. I takt med att vi utvinner synergier bedöms dock affärsområdets EBITA-marginal vara tillbaka på nuvarande nivå inom ett par år. Vi räknar därmed med att förvärvsmultipeln stegvis kommer sjunka till cirka 10x EBITDA inkluderat synergier. Vi har en mycket god historik när det gäller värdeskapande förvärv inom Trelleborg Sealing Solutions, avslutar Peter Nilsson.

Affären förväntas vara slutförd innan årsskiftet 2022.

Telefonkonferens

Analytiker, investerare och media hälsas välkomna att delta i en telefonkonferens kl. 15:00 den 2 augusti 2022. Vänligen se separat inbjudan för detaljer.

Media: Kommunikationsansvarig Karin Larsson, 0410 67015, 0733 747015, karin.larsson@trelleborg.com

Trelleborg är en världsledare inom specialutvecklade polymerlösningar som tätar, dämpar och skyddar kritiska applikationer i krävande miljöer. De innovativa lösningarna accelererar kundernas utveckling på ett hållbart sätt. Trelleborgkoncernen omsätter cirka 34 miljarder kronor och har verksamhet i ett 50-tal länder. Koncernen består av tre affärsområden: Trelleborg Industrial Solutions, Trelleborg Sealing Solutions och Trelleborg Wheel Systems. Trelleborgaktien har sedan 1964 varit noterad på börsen, och listas på Nasdaq Stockholm, Large Cap.

Denna information är sådan som Trelleborg AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 2 augusti 2022 kl. 14:30 CEST.