• TRELLEBORG/

Trelleborg investerar i ny anläggning för produkter och lösningar för olje-/gasutvinning i Brasilien – fortsätter sin satsning på tillväxtländer

Trelleborgs investerar cirka 160 MSEK över en tvåårsperiod i en ny anläggning för utveckling och produktion i Brasilien. Anläggningen ska tillverka produkter för den starkt växande industrin inom utvinning av olja och gas till havs i Brasilien. De senaste åren har det gjorts stora fyndigheter utanför Brasiliens kust och år 2014 bedöms Brasilien vara den globalt största marknaden för de produkter och lösningar som Trelleborg erbjuder.

- Trelleborgs högteknologiska produkter och lösningar passar denna industri väl, eftersom detta är en industri som kräver tekniskt avancerad utrustning, säger Lennart Johansson, affärsområdeschef för Trelleborg Engineered Systems. Våra kunder flyttar mer och mer av sin produktion till Brasilien och det är viktigt att vi har tillverkning nära deras enheter. Genom etableringen blir vi först med lokal tillverkning i Brasilien och skapar därmed ett försprång gentemot våra konkurrenter.

Anläggningen kommer att ligga i kuststaden Macaé, cirka 18 mil norr om Rio de Janeiro. Macaé är känd som Brasiliens oljehuvudstad, då i princip samtliga större projekteringsföretag har sina anläggningar där.

Trelleborg har sedan länge en betydande försäljning till olje-/gasindustrin i Brasilien och etablerar nu lokal produktutveckling och tillverkning. De produkter som kommer att tillverkas i den nya anläggningen är bland annat specialdesignade undervattensbojar, krökförstyvningar samt värmeisoleringsmaterial för djuphavsapplikationer. Den nya anläggningen kommer att ingå i affärsområde Trelleborg Engineered Systems, vars omsättning till cirka 25 procent kommer från offshore olja/gas.

Trelleborg har idag en omfattande verksamhet i Brasilien med totalt cirka 1 000 anställda. Affärsområde Trelleborg Automotive är sedan länge väletablerade i landet med en organisation för såväl teknisk utveckling, testning, produktion som försäljning. Även Trelleborg Wheel Systems, med en väletablerad organisation för marknadsföring och försäljning, samt Trelleborg Sealing Solutions, med såväl säljorganisation som produktion, finns sedan länge i Brasilien.

Media: Presschef Mikael Sjöblom, 0410  67015, 0733 74 70 15, mikael.sjoblom@trelleborg.com

Investerare/analytiker: IR-chef Conny Torstensson, 0410 67070, 0734 087070, conny.torstensson@trelleborg.com

Trelleborg är en global industrikoncern vars ledande positioner baseras på avancerad polymerteknologi och djupt applikationskunnande. Vi utvecklar högpresterande lösningar som tätar, dämpar och skyddar i krävande industriella miljöer. Trelleborgkoncernen omsatte år 2009 cirka 27 miljarder kronor och har cirka 20 000 anställda i 40 länder. Koncernen består av fyra affärsområden: Trelleborg Engineered Systems, Trelleborg Automotive, Trelleborg Sealing Solutions och Trelleborg Wheel Systems. Trelleborgaktien har sedan 1964 varit noterad på Stockholmsbörsen, och listas på OMX Nordic List, Large Cap.               www.trelleborg.com

Denna information är sådan som Trelleborg AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande 2010-11-24 kl 08:10.