Trend Micro ger företag ”svarta listan i fickan”

Report this content

Trend Micro är först i världen med att säkra företags datorer både innanför och utanför kontorets väggar. Med en uppgraderad programvara, Officescan 8.0, är företagsanvändaren uppkopplad mot en aktuell databas med världens svartlistade webbsidor. I databasens sällskap är det säkert att använda den bärbara datorn på öppna trådlösa nätverk på flygplatser, hotell, restauranger eller andra offentliga platser.

Idag lanserar Trend Micro en ny version av sin företagslösning – OfficeScan™ 8.0. Tidigare versioner är en viktig del i många företags säkerhetslösning och den nya versionen har en mängd olika nyheter för att öka företagets säkerhet. Det mest unika är dock en så kallad webbaserad ryktesdatabas över domännamn (även kallad webreputation).

Så här fungerar det: Medarbetare på många företag, svenska som internationella, arbetar allt oftare även utanför kontoret. De är så kallade mobila användare. För företag är det viktigt att deras medarbetare kan koppla upp sig på flygplatser, hotell, eller liknande för att arbeta, läsa eller skicka e-post, söka information med mera. Arbetet kan innebära att man besöker olika webbplatser med skadligt innehåll, många gånger definierat som webbhot. För att vara säker på webben krävs en ständigt uppdaterad databas över svartlistade domännamn, som utvärderar information och varnar användare.

Vad är det egentligen som är nytt: Flera delar. Den viktigaste är att Trend Micro har integrerat sin webbaserade databas med domäner i själva lösningen. Databasen består av webbsidor som svartlistats av Trend Micro. Skälen till en svartlistning är oftast att webbsidan sprider skadligt innehåll, och/eller att den konstant flyttas från server till server så att den blir svår att lokalisera (misstänkt beteende) etc. Genom att ha koll på vilka webbadresser som sprider skadlig kod begränsar Trend Micro hotbilden för användarna. Det nya nu är att användarens bärbara enhet i ett mobilt läge kontrollerar mot Trend Micros databas och i princip har användaren svarta listan i fickan. Vad som också är nytt är att Officescan 8.0 är certifierad för Microsoft™ Windows Vista och har en uppgraderbar plug-in arkitektur.

Tillgänglighet och pris
Uppgraderings- och testversioner av Trend Micro OfficeScan 8.0 finns tillgängliga på engelska från och med 12 juni. Priset för 100 användare kommer vara €24.76/användare. För ytterligare information om OfficeScan, läs på besök: http://www.trendmicro-europe.com