30 mkr i större bioenergiorder till Östeuropa

Energi- och miljöteknikkoncernen Opcon har idag tagit ytterligare 30 mkr i order på Svensk Rökgasenergis (SRE) ledande energi- och miljöteknik för leverans till fjärrvärmeverken i Siauliai, Panevezys och Zarasai, Litauen. Ordern, via partnern Axis Industries, gäller leverans av tre kompletta anläggningar för rökgaskondensering, rening och vattenbehandling för att utnyttja spillvärme med ökad effektivitet samt minskade partikelutsläpp som resultat. Panneffekten i fjärrvärmeverken varierar mellan 8 och 38 MW. Leverans sker under 2010/2011. Ordern är ett bra exempel på Opcons och SRE:s framgångsrika partnerstrategi, som innefattar ett nära samarbete med lokala partnerföretag på de olika marknaderna. – Opcon har under kort tid växt fram som en av Sveriges ledande aktörer inom bioenergi. Vi kan idag agera som en helhetsleverantör med ett brett kunderbjudande och en rad olika lösningar runt i kärnan inom Waste Heat Recovery. Vårt allt djupare samarbete med Axis, som har 740 anställda i Litauen och med bearbetning av marknaderna i Lettland, Vitryssland, Ukraina och Ryssland, fortsätter att ge resultat. Förra året kom flera order via Axis på sammanlagt över 40 mkr i Litauen. Nu får vi 30 mkr till på ett bräde, säger Rolf Hasselström, vd och koncernchef Opcon AB. – Med de här installationerna kommer vi att ha levererat nio anläggningar till Litauen. Detta trots den ekonomiska krisen som har hållit tillbaka projekt i området. Om nu finansieringssituationen i området kan lätta så räknar vi med kraftigt ökade beställningar framöver, säger Rolf Hasselström. SRE:s produkter är en del av Opcons växande affärsområde Renewable Energy och deras satsning på bland annat Waste to Value med särskilt fokus på Waste Heat Recovery och Bioenergi. SRE levererar bl.a. system för rening och energieffektivisering till biobränsleeldade fjärrvärmeverk, sågverk, pelletstillverkare och kommersiella växthus, samt reningsutrustning till industrier och torksystem för biomassa. Utöver de system som levereras under varumärket SRE så erbjuder Opcon inom bioenergisektorn allt från design av hela anläggningar till hanteringssystem under varumärket Saxlund. Till detta kommer Opcon Powerbox för produktion av el från varmt vatten eller våt ånga. För ytterligare information, vänligen kontakta: Niklas Johansson, vice president, Investor Relations, tel. 08-466 45 00, 070-592 54 53 Opcon AB, Box 15085, 104 65 Stockholm Tel. 08-466 45 00, fax 08-716 76 61 e-post: info@opcon.se www.opcon.se