Årsstämma 2008 i energi- och miljöteknikkoncernen Opcon AB (publ)

Beslut vid Opcons årsstämma den 24 april 2008. Alla i enlighet med styrelsens förslag.

Beslut vid årsstämman:

Stämman fastställde moderbolagets och koncernens resultat- och balansräkningar. Styrelsen och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2007.

Styrelsen ska bestå av sex ledamöter utan suppleanter. Stämman omvalde ledamöterna Mats Gabrielsson, Ulf Ahlén, Kenneth Eriksson, Rolf Hasselström, Bengt E Johnson och Nina Linander. Som arbetstagarrepresentanter har utsetts från IF Metall Bengt Magnusson, med Jonas Rydh som suppleant, och från Unionen Karin Hansen, med Leif Svantesson som suppleant.

Stämman beslutade om arvoden åt styrelse och revisorer enligt förslag.

Riktlinjer för ersättning till vd och andra ledande befattningshavare fastställdes.

Stämman beslutade om emission av högst 100 000 teckningsoptioner för ledande befattningshavare. Varje option berättigar till teckning av en aktie i Opcon AB. Aktieteckning med stöd av teckningsoptionerna skall kunna ske den 1 juni 2011. Rätten att teckna teckningsoptioner skall tillkomma det helägda dotterbolaget Svenska Rotor Maskiner AB, för vidareöverlåtelse till ledande befattningshavare i Opconkoncernen. Överlåtelse av optioner skall ske till marknadspris beräknat enligt vedertagna värderingsprinciper.

Stämman beslutade om emission av högst 100 000 teckningsoptioner för nuvarande och eventuella tillträdande styrelseledamöter i Opcon. Varje option berättigar till teckning av en aktie i Opcon AB. Aktieteckning med stöd av teckningsoptionerna skall kunna ske den 1 juni 2010.
Rätten att teckna teckningsoptioner skall tillkomma det helägda dotterbolaget Svenska Rotor Maskiner AB, för vidareöverlåtelse till nuvarande och tillträdande styrelseledamöter i Opcon AB. Överlåtelse av optioner skall ske till marknadspris beräknat enligt vedertagna värderingsprinciper. Mats Gabrielsson skall ej omfattas av tilldelningen.

Styrelsen bemyndigades att besluta om nyemission av aktier eller emission av konvertibler. Genom beslut med stöd av bemyndigandet skall aktiekapitalet kunna ökas med sammanlagt högst 25 000 000 kronor genom utgivande av sammanlagt högst 5 000 000 nya aktier vid fullteckning respektive full konvertering. Bemyndigandet skall även innefatta rätt att besluta om nyemission eller emission av konvertibler med villkor som avses i 13 kap. 5 § första stycket 6 eller 15 kap. 5 § första stycket 4 aktiebolagslagen. Syftet med bemyndigandet är att ge styrelsen handlingsfrihet i samband med företagsförvärv.

Niklas Johansson, vice president, Investor Relations, Opcon AB, tel. 08-466 45 11, 070-592 5453

Opcon AB, Box 30, 662 21 Åmål
Tel. 0532-613 00, fax 0532-120 19