Delårsrapport januari - mars 2020

Första kvartalet 2020

• Nettoomsättningen uppgick till 13,5 (14,3) mkr
  • Resultat före förändring av kreditreserv uppgick till 8,3 (9,1) mkr.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -3,6 (7,1) mkr, och marginalen uppgick till -27,0% (49,4%)
  • Periodens resultat uppgick till -4,7 (7,7) mkr
  • Resultat per aktie uppgick till -1,23 (2,02)

Väsentliga händelser under första kvartalet

• 13 kreditavtal tecknades om sammanlagt 146 mkr
  • Engagerat kapital uppgick till 83,8 procent vid utgången av rapportperioden
  • Trention gjorde extra kreditriskreserveringar och justerade ned värdet på aktieinvesteringar om totalt -15 mkr

• Inga väsentliga händelser finns att rapportera efter periodens utgång

Citat från VD, William Heigard

Trention har vidtagit flertalet försiktighetsåtgärder och bedömer idag befintlig låneportfölj som stabil, utöver de reserveringar som nu genomförts, men viruset är ännu inte besegrat och ekonomin är fortsatt osäker”

William Heigard, Verkställande direktör i Trention, Tel 08-510 147 00
william.heigard@trention.se

Denna information är sådan information som Trention AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 23 april kl. 08:30.

Om Trention

Trention AB (publ) är ett svenskt företag som investerar i och tillhandahåller krediter till företag. Inom kreditverksamheten erbjuder Trention företag olika typer av finansieringslösningar såsom större företagslån, brygglån och kreditfaciliteter. Bolagets kunder utgörs primärt av medelstora- och stora företag. Inom investeringsverksamheten görs direkta investeringar i företag. Trention är noterat på Nasdaq OMX Stockholm Small Cap (TRENT). www.trention.se