Delårsrapport januari-mars 2010

Tillväxt inom samtliga affärsområden – stigande bruttomarginal

- Fördubblad omsättning Renewable Energy 94,3 mkr (46,2 mkr) - Tillväxt i Engine Efficiency och Mobility Products + 25 % - Stigande bruttomarginal, 24 % jmf med 17 % Kv 4 2009 - Växande orderstock, uppgår till 735 mkr (545 mkr) - Fortsatt stark tillväxt, 1 miljard kronor i förväntad omsättning 2010 - Ångdriven Opcon Powerbox introduceras - Ej likviditetspåverkande värdeförändring på aktieinnehavet i Enerji belastar rörelseresultatet med – 43,5 mkr i enlighet med IFRS kvartal 1, JANUARI -MARS 2010 - Nettoomsättningen ökade till 157,6 mkr (96,9 mkr) - Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till –42,0 mkr (3,0 mkr), varav Enerji -43,5 mkr - Resultatet efter skatt uppgick till –31,8 mkr (0,8 mkr) - Resultatet per aktie uppgick till –1,28 kr (0,04 kr) kvartal 1, JANUARI -MARS 2010 (exkl. värde förändring i Enerji) - Nettoomsättningen ökade till 157,6 mkr (96,9 mkr) - Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 1,5 mkr (3,0 mkr) - Resultatet efter skatt uppgick till 0,2 mkr (0,8 mkr) - Resultatet per aktie uppgick till 0,03 kr (0,04 kr) Betyda nde hände lser efter periode ns slut - Uppköpserbjudandet på Tricorona misslyckades - Avtal med Wallenius om den första installationen av Opcon Powerbox på fartyg - Alfa Laval och Opcon utvärderar gemensamt bolag för Opcon Powerbox inom marinsektorn