Delårsrapport januari-september 2009

Energi- och miljöteknikkoncernen Opcon AB (publ) Fortsatt stark tillväxt – ökat fokus på lönsamhet

• Omsättning Renewable Energy Kv 3 142,5 mkr (60,0 mkr), +137 procent • Positiva och negativa engångseffekter i Kv 3 bidrar netto med ca 7 mkr i resultatet • Samarbetsavtal med Alfa Laval angående försäljning och integration av teknik runt Opcon Powerbox • Stärkt fokus på industrialisering och internationalisering inom Renewable Energy • Orderstocken uppgår till 736 mkr (472 mkr) • Fortsatt stark tillväxt förväntas 2009 och framåt • Lönsamhetsmål om 10 procents rörelsemarginal skall nås i slutet av 2010 KVARTAL 1-3, JANUARI–SEPTEMBER • Nettoomsättningen ökade till 448,7 mkr (280,5 mkr) • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 22,3 mkr (7,7 mkr) • Resultatet efter skatt uppgick till 10,2 mkr (–0,1 mkr) • Resultatet per aktie uppgick till 0,34 kr (–0,01 kr) KVARTAL 3, JULI–SEPTEMBER • Nettoomsättningen ökade till 190,8 mkr (98,6 mkr) • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 16,2 mkr (5,2 mkr) • Resultatet efter skatt uppgick till 8,3 mkr (1,1 mkr) • Resultatet per aktie uppgick till 0,28 kr (0,07 kr) BETYDANDE HÄNDELSER EFTER PERIODENS SLUT • Riktad nyemission tillför Opcon 122,5 mkr före emissionskostnader • Lysholm avyttras, patent och varumärken behålls, nettoeffekt 0 mkr