Effektivisering av biobränsleeldad fjärrvärme i Åre

Energi- och miljöteknikkoncernens Opcons dotterbolag Svensk Rökgasenergi, SRE har fått ett tilldelningsbeslut av Åre Fjärrvärme AB på en rökgaskondenseringsanläggning till Åre.

SRE har i konkurrens med Pilum AB erhållit tilldelningsbeslut gällande rökgaskondensering till Åre. Tilldelningsbeslutet är en del i lagen om offentlig upphandling och övergår efter drygt 10 dagar till slutligt avtal. Leverans skall ske sommaren 2008 och ersätter en tidigare rökgaskondenseringsanläggning i Åre. Ordervärdet uppgår till drygt 2,5 mkr.

- Vi räknar med en positiv utveckling för biobränsleeldad fjärrvärme framöver där många svenska kommuners offensiva klimatmål bidrar till utvecklingen. Vi har idag ett tekniskt avancerat och ekonomiskt mycket konkurrenskraftigt produktsortiment som har stor potential också internationellt. En potential som nyligen också uppmärksammats av Världsnaturfonden, WWF och Global Focus som utsett SRE Opcon Group till en av 12 intressanta svenska klimatentreprenörer som kan utvecklas till exportsuccéer, säger Rolf Hasselström, vd och koncernchef Opcon AB.

SRE rökgaskondenseringsanläggning renar inte bara rökgaserna från föroreningar, utan ökar samtidigt energiutbytet med 25-30 procent vid förbränning av biobränsle.