• Trention AB/

Förstudie indikerar stor initial marknadspotential för Opcon Powerbox vid australiensiska gaskraftverk

Energi- och miljöteknikkoncernen Opcons samarbetspartner i Australien, Enerji Ltd (ASX:ERJ) har idag offentliggjort resultaten från den förstudie som gjorts avseende de ekonomiska och tekniska förutsättningarna för installation av Opcon Powerbox vid Alinta’s (tidigare Babcock & Brown Power Services) gas- och kolkraftverk i Australien. Enligt Enerji skall förstudien, som genomförts av den ledande teknikkonsulten Sinclair Knight Merz med 6500 anställda, ha fastställt ett utrymme för 12 Opcon Powerbox vid Alinta’s 105 MW gaseldade kraftverk med möjlighet att producera 9 MW el från spillvärme under nuvarande driftsförutsättningar. Mot den bakgrunden pekar Enerjis beräkningar på en initial potential i Australien för 431 Opcon Powerbox och en elproduktion motsvarande 2,817 GWh för återvunnen energi enbart från gasturbiner. Enerjis pressmeddelande finns att läsa i sin helhet på http://www.enerji.com.au/ Opcon Powerbox är Opcons egenutvecklade produkt för produktion av ny CO2-fri el från spill- och restvärme redan från 55 grader Celsius. I standardutförande är Opcon Powerbox på 0,74 MW och kan installeras bl.a. vid större processindustrier, kraftverk, större dieselmotorer eller efter viss anpassning på större fartyg. Genom att använda spillvärme produceras el från en källa som annars skulle gå förlorad. Spillvärme är en enorm och till stora delar outnyttjad potential. Enligt amerikanska energidepartementet finns mer tillgänglig spillvärme i amerikansk industri än elproduktionen från samtliga förnyelsebara energikällor i USA sammantaget.