Genombrott för nytt affärsupplägg för Opcon Powerbox – första kunden Stora Enso

Energi- och miljöteknikkoncernen Opcon kan idag presentera ett nytt affärsupplägg för sin revolutionerande teknik för framställning av el från spillvärme, Opcon Powerbox. Första kunden blir Stora Ensos massabruk i Skutskär som idag har träffat ett avtal med Opcon Energy System om installation av en Opcon Powerbox. Avtalet innebär att Stora Enso långsiktigt levererar spillvärme samt köper den el som produceras med Opcon Powerbox till ett i förväg fastställt pris.

- Upplägget innebär att Opcon och Opcons aktieägare får ut en större del av värdet av vår teknik för elproduktion. Samtidigt kan det påskynda marknadsintroduktionen av Opcon Powerbox. För en kund som Stora Enso innebär det att man kan öka sin förnyelsebara elproduktion, samt energieffektivisera sin verksamhet utan att behöva genomföra några egna större investeringar, säger Rolf Hasselström, vd och koncernchef Opcon AB.

Förberedande installationer på plats i Skutskär skall ske redan före sommaren och anläggningen förväntas kunna tas i drift under andra halvåret 2008.

- Det här är vårt första avtal med Stora Enso som är en avancerad kund med höga krav på lönsamhet och tydliga målsättningar att effektivisera sin energianvändning och öka sin förnyelsebara elproduktion. Jag hoppas därför att vi kommer kunna göra fler affärer av det här slaget framöver, säger Rolf Hasselström, vd och koncernchef Opcon AB.

Inom ramen för avtalet ska Opcon och Stora Enso även undersöka förutsättningarna för ytterligare installationer inom andra delar av Skutskärs bruk samt vid Stora Ensos övriga svenska och nordiska anläggningar.

Spillvärme finns idag i stora mängder inom processindustrin. Bara i Europa finns över 300 TWh spillvärme i industrin som inte tas tillvara. Skulle hela den teoretiska potentialen tas till vara för elproduktion med Opcon Powerbox så skulle i storleksordningen 30 TWh el kunna produceras, motsvarande nästan hälften av den svenska vattenkraften.

e-post: info@Opcon.se
www.Opcon.se