Genombrott för Opconbolag i Nordamerika

Energi- och miljöteknikkoncernens Opcons dotterbolag Svensk Rökgasenergi, SRE har idag tecknat ett distributionsavtal med SunSelect Produce Inc för SREs bioenergianläggningar avseende Nordamerika och segmentet växthus. Samtidigt har man fått sin första nordamerikanska order på miljö- och energieffektivisering av växthus i Kanada. Ordervärdet uppgår till ca 5 mkr.

SunSelect Produce Inc är en framstående entreprenör inom den kanadensiska växthusnäringen med ett brett nätverk och ett antal egna anläggningar.

Ordern avser SREs system Renergi med kondensor, saltspärr och vattenrening som innebär en effektivisering av en biobränslepanna med 25-30 procent och en avsevärd rening av rökgaserna. Tillsammans med den globala bioenergiaktören Vyncke anpassas även anläggningen för att kunna användas för att rena CO2 för gödning. Leverans och driftsättning sker under första halvåret 2008.

Det är därmed den tredje order som SRE får inom det nya segmentet växthus. Man har tidigare fått en order i Sverige och en i Holland.

- Vi ser en växande marknad för vår energi- och miljöteknik i växthusanläggningar vilket ytterligare stärker upp vårt affärsområde Renewable Energy. I somras uppmärksammade t.ex. Naturskyddsförening problemet med att växthus ofta värms med olja eller naturgas. Vi ser dock hur intresset för att gå över till biobränslen ökar bland odlare, både av ekonomiska skäl och av miljöskäl, säger Opcons vd och koncernchef Rolf Hasselström.

- Växthus är ett nytt segment för oss med stor potential. Vi har därför valt att redan från början ta ett internationellt grepp där vi satsar stort mot framför allt Holland. I och med detta får vi nu också en första anläggning på plats i Nordamerika och en viktig partner där, säger Per Egeberg, vd för SRE.