• Trention AB/

I ett led att stärka positionen som världsledande när det gäller skruvkompressorer till bränsleceller satsar nu Opcon Autorotor AB på ett stort utvecklingsprojekt. I samarbete med två svenska företag; NFO Drives AB och Kompositprodukter AB, ska helt nya komponenter för luftsystem för bränsleceller utvecklas. Utvecklingsprojektet beräknas kosta 8 miljoner kronor varav Statens Energimyndighet, som funnit projektet mycket intressant, bidrar med 4 miljoner kronor. - Opcon har medvetet satsat på bränslecellsmarknaden och projektet ligger helt i linje med Opcons strategi att bidra till att skapa miljövänlig kraft, säger Opcon-koncernens VD Sven G. Oskarsson. I USA råder idag närmast bränslecellsfeber. Börsutvecklingen för bolag som sysslar med bränsleceller har varit rekordhög. För vissa bolag har börskurserna tiofaldigats. I Sverige har investerarna ännu inte riktigt uppmärksammat det enda svenska börsbolag som har nära anknytning till bränslecellsindustrin. Det är Opcon AB vars dotterbolag Opcon Autorotor AB i Nacka utanför Stockholm utvecklar och tillverkar kompressorer som används till bränsleceller. - Alla världens stora bilproducenter utvecklar idag bränslecellsmotorer och i dessa sitter ett luftsystem, vanligen med kompressorer, vilket därigenom blir ett av de viktigaste systemen i bränsleceller eftersom luftsystemet har en avgörande betydelse för prestandan. Redan i dag deltar vi i de flesta kända bränslecellsprojekt i samarbete med världens ledande fordonstillverkare, säger Opcon Autorotors VD Roland Ärlebäck. Nästa generations motor Bränsleceller tros bli nästa generations motor. Det för att möta både skärpt miljölagstiftning, kraven från allmänheten för en renare miljö och på sikt en fördyring av konventionella bränslen. Bränslecellen alstrar energi genom en reaktion mellan vätgas och syre och enda utsläppet blir rent vatten. Bland de viktigaste uppgifterna i utvecklingen av bränsleceller för att skapa ett kommersiellt fordon i samma prisklass och med samma prestanda som en "vanlig" bil har varit att komma ner i kostnad, vikt och volym. - Det är med glädje vi går in i det här projektet tillsammans med två svenska företag där vi tillsammans kan utnyttja våra spetsteknologier för att skapa det kompakta system som vi vet det finns en marknad för inom bränslecellsindustrin, säger Sven G Oskarsson. - Men det är bråttom. Det finns ett behov av att snabbt få fram systemet till de första kommersiellt tillgängliga fordonen. Redan om några år ska de första bränslecellsfordonen finnas tillgängliga på marknaden. Inom 25 år spås nästan alla fordon vara utrustade med bränsleceller. Lättare, mindre och billigare De tre bolagen har vart och ett viktiga patent inom sina områden. För att nu optimera luftsystemet till bränsleceller går bolagen nu samman i ett utvecklingsprojekt där målet är att konstruera, prova och bygga ett kompakt luftsystem. De olika komponenterna ska i högre grad än tidigare byggas samman och integreras. - Verkningsgrad, vikt, volym och kostnad är fyra mycket viktiga faktorer i valet av komponenter inom fordonsbranschen. Tanken är nu att få en lättare, mindre och billigare enhet med ökad prestanda, säger Roland Ärlebäck, som också är projektledare. Utvecklingsprojektet är kostnadsberäknat till 8 miljoner kronor. Statens Energimyndighet har funnit projektet så intressant att det beviljat 4 miljoner kronor i bidrag. - Internationellt satsas idag 8-10 miljarder årligen i projekt kring bränsleceller och vi vet att det finns en stor framtida marknad för den produkt vi vill utveckla, säger Roland Ärlebäck. De tre medverkande bolagen som bildat ett konsortium för projektet är: Opcon Autorotor AB bidrar med kunskapen kring utveckling och tillverkning av dubbelskruvkompressorer. Kompositprodukter AB har speciell kunskap och erfarenhet när det gäller höghastighetsmotorer. NFO Drives AB har patent på en metod att bygga frekvensomvandlare som ger en ren sinusspänning. För ytterligare information, kontakta gärna: Sven G Oskarsson, VD och koncernchef Opcon AB, tel 0532-611 30, e-post: sgo@opcon.se Roland Ärlebäck, VD Opcon Autorotor AB, tel 08-448 44 44, e-post: corola@autorotor.se Lena Karlsson, Informationschef Opcon AB, tel 0532-611 34, mb 070-326 74 03, e-post: lena.karlsson@opcon.se Se också vår hemsida: Opconab.com Fakta kring bränslecellsutvecklingen finns också på internet: www.fuelcells.org varifrån bilder också kan hämtas hem. Opcons affärsidé är att utveckla, tillverka och marknadsföra system och produkter som medverkar till att generera ren och miljövänlig kraft. Koncernens produkter finns inom områdena tänd- och motorkontrollsystem, elektromekaniska manöverdon, skruvkompressorer och transformatorer. Kunderna återfinns främst inom fordons-, småmotor- och verkstadsindustrin. Opcon-gruppen har cirka 350 anställda. Koncernen har sitt säte i Åmål och Opcon AB noterades 1998 på Stockholms Fondbörs O-lista. Kompositprodukter AB, Vikmanshyttan, startades 1979 och verksamheten är materialinriktad med utveckling och tillverkning av produkter i kompositmaterial och termoplaster. Företaget omsätter cirka 40 miljoner kronor och har drygt 40 anställda. NFO Drives AB, Svängsta, registrerades 1996, har cirka 300 privata aktieägare och är noterade på Göteborgslistan. Bolaget utvecklar, tillverkar och marknadsför kompletta frekvensomriktare. Företaget har 4 anställda. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/02/18/20000218BIT00500/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/02/18/20000218BIT00500/bit0002.pdf