Klargörande med anledning av insiderköp i Opcon AB

Opcon AB vill med anledningar av de frågor som uppkommit kring senaste dagarnas insiderköp och vd Rolf Hasselströms ägande göra följande klargörande.

Någon insiderregistering av köp eller försäljning från vd Rolf Hasselström har inte skett och skall på grund av regelverket inte ske. Detta beror på att hans huvudsakliga innehav i Opcon AB finns i bolaget Calamus AB som på grund av sin ägarstruktur inte är insynsregistrerad. Per 2014-08-29 ägde Calamus AB 7 801 505 aktier och var då Opcons fjärde största ägare.

Calamus AB ökade den 8-9 september 2014 sitt innehav i Opcon AB med 1.000.000 aktier och äger efter det alltså 8 801 505 aktier i Opcon AB.

Opcon är en energi- och miljöteknikkoncen som utvecklar, producerar och marknadsför system och produkter för miljövänlig, effektiv och resurssnål energianvändning.

Opcon har verksamhet i Sverige, Tyskland och Storbritannien. Antalet anställda är cirka 140. Aktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm. Koncernen har ett affärsområde:

Renewable Energy arbetar med kompressorteknik, framställning av el ur spillvärme, bioenergieldade värme- och kraftvärmeanläggningar, pelleteringsanläggningar, hanteringssystem för biobränslen, slam och annan återvinningsindustri, hanteringssystem för naturgas, industriell kyla, rökgaskondensering, rening av rökgaser samt luftsystem för bränsleceller.