Kommuniké från extra bolagsstämma i Opcon AB (publ)

Detta pressmeddelande får inte, direkt eller indirekt, distribueras eller offentliggöras i USA, Australien, Japan, Kanada, Schweiz eller Sydafrika. Erbjudandet riktar sig ej till sådana personer vars deltagande förutsätter ytterligare prospekt, registrerings- eller andra åtgärder än som följer av svensk rätt.

Extra bolagsstämma i Opcon AB (publ) fattade idag, 26 februari 2010, beslut om apportemission av högst 22 575 707 aktier i enlighet med styrelsens förslag. Emissionen är riktad till aktieägarna i Tricorona AB (publ) inom ramen för det offentliga uppköpserbjudande som offentliggjordes den 10 februari 2010. För varje ny aktie skall betalas 6,5 aktier i Tricorona. I den mån en aktietecknare erhåller en fraktion av en aktie i Bolaget kommer denna fraktion att läggas samman med övriga sådana fraktioner och säljas vid NASDAQ OMX Stockholm varefter aktietecknarna erhåller kontant betalning för sin respektive fraktion av den totala försäljningslikviden. Aktieteckning sker från och med den 23 mars 2010 till och med den 13 april 2010. Styrelsen skall äga rätt att förlänga teckningstiden. De nya aktierna skall ge rätt till utdelning från och med den första avstämningsdag som infaller efter registrering av aktierna hos Euroclear Sweden AB. Tilldelningen av aktier i emissionen är villkorad av att villkoren för det offentliga uppköpserbjudandet uppfylles eller frånfalles.