Nyemissionen i Opcon genomförd

Detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras eller distribueras, direkt eller indirekt, i USA, Australien, Japan, Kanada, Nya Zeeland eller Sydafrika.

Opcon AB (publ) (nedan ”Opcon” eller ”Bolaget”) har genomfört den nyemission med företrädesrätt för befintliga aktieägare som beslutades av den extra bolagsstämman den 9 november 2012. Nyemissionen tecknades till 92 procent och tillför Bolaget cirka 83,9 mkr före emissionskostnader. Någon garanti kommer därmed inte tas i anspråk. Samtidigt ökar huvudägaren B.O. Intressenter sitt ägande ytterligare.

Opcon har under perioden 21 november – 5 december 2012 genomfört en nyemission med företrädesrätt för befintliga aktieägare. Emissionen tecknades till 73,9 procent med stöd av teckningsrätter. Därutöver inkom anmälningar om teckning av aktier utan stöd av teckningsrätter motsvarande 18,1 procent av emissionsbeloppet.

Då över 80 procent av nyemissionen tecknades kommer de utfärdade teckningsgarantierna inte tas i anspråk. Emissionen tillför Bolaget cirka 83,9 mkr före emissionskostnader. Besked om tilldelning av aktier som tecknats utan stöd av teckningsrätter lämnas genom utskick av avräkningsnota, vilken ska betalas i enlighet med anvisningarna på denna. Meddelande utgår endast till dem som erhållit tilldelning.

Opcons största ägare B.O. Intressenter AB, som ägs av styrelseordförande Mats Gabrielsson, har utöver sin pro rata andel tecknat sig för ytterligare ca 26 miljoner aktier i emissionen, vilket innebär att Mats Gabrielssons ägande genom bolag och honom närstående initialt kommer att uppgå till ca 28 procent. B.O. Intressenter har också lämnat en option till Calamus AB som indirekt ägs av koncernchef Rolf Hasselström att förvärva 7,6 miljoner aktier.

Vid extra bolagsstämma den 9 november 2012 fattades även beslut om att sätta ned aktiekapitalet med 97 628 351,25 kr till 162 713 918,75 vilket innebär ett kvotvärde om 1,25 kr per aktie efter minskningen. Genom nyemissionen ökar aktiekapitalet med 209 642 676,25 kr och uppgår efter nedsättning och nyemission till 372 356 595 kr. Antalet aktier ökar med 167 714 141 och uppgår efter nyemissionen till 297 885 276 aktier. De nya aktierna emitterades till en kurs om 0,50 kr per aktie.

Efter att ökningen av aktiekapitalet har registrerats hos Bolagsverket kommer betalda tecknade aktier (BTA) att ersättas med nya aktier, vilket beräknas ske senast i början av januari 2013.

Erik Penser Bankaktiebolag har varit finansiell rådgivare till Bolaget samt emissionsinstitut i samband med nyemissionen.

Opcon har verksamhet i Sverige, Tyskland och Storbritannien. Antalet anställda är cirka 150. Aktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm. Koncernen har ett affärsområde:

Renewable Energy arbetar med framställning av el ur spillvärme, bioenergieldade värme- och kraftvärmeanläggningar, pelleteringsanläggningar, torkning av biomassa, hanteringssystem för biobränslen, slam etc, hanteringssystem för naturgas, industriell kyla, rökgaskondensering, rening av rökgaser samt luftsystem för bränsleceller.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Opcon AB (publ) ska offentliggöra enligt svensk lag om värdepappersmarknaden och/eller svensk lag om handel med finansiella instrument.
Informationen lämnades för offentliggörande kl 08.45 CET den 11 december 2012.