Nyemissionen i Opcon övertecknad

Opcon AB (publ) (nedan ”Opcon” eller ”Bolaget”) har slutfört den nyemission med företrädesrätt för befintliga aktieägare som beslutades av den extra bolagsstämman den 6 oktober 2011. Nyemissionen övertecknades och tillför Bolaget cirka 130 mkr före emissionskostnader.

Opcon har under perioden 17 – 31 oktober 2011 genomfört en nyemission med företrädesrätt för befintliga aktieägare. Emissionen tecknades till 98,7 procent med stöd av teckningsrätter. Därutöver inkom anmälningar om teckning av aktier utan stöd av teckningsrätter motsvarande 18,0 procent av emissionsbeloppet. Därmed övertecknades nyemissionen, vilket medför att teckningsgarantin inte kommer att tas i anspråk. Emissionen tillför Bolaget cirka 130 mkr före emissionskostnader. Besked om tilldelning lämnas genom utskick av avräkningsnota, vilken ska betalas i enlighet med anvisningarna på denna. Meddelande utgår endast till dem som erhållit tilldelning.

Vid extra bolagsstämma den 6 oktober 2011 fattades även beslut om att sätta ned aktiekapitalet med totalt 78 102 681 kr, vilket innebär ett kvotvärde om 2,0 kr per aktie. Genom nyemissionen ökar aktiekapitalet med 208.273.816 kr och uppgår efter nedsättning och nyemission till 260.342.270 kr. Antalet aktier ökar med 104 136 908 och uppgår efter nyemissionen till 130 171 135 aktier. De nya aktierna emitterades till en kurs om 1,25 kr per aktie.

Efter att ökningen av aktiekapitalet har registrerats hos Bolagsverket kommer betalda tecknade aktier (BTA) att ersättas med nya aktier, vilket beräknas ske i mitten av november 2011.

Erik Penser Bankaktiebolag har varit finansiell rådgivare till Bolaget samt emissionsinstitut i samband med nyemissionen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Niklas Johansson, vice president, Investor Relations, tel. 08-466 45 00, 070-592 54 53

Opcon AB, Box 15085, 104 65 Stockholm
Tel. 08-466 45 00, fax 08-716 76 61
e-post:
info@opcon.se
www.opcon.se

Om Opconkoncernen

Opcon är en energi- och miljöteknikkoncern som utvecklar, producerar och marknadsför system och produkter för miljövänlig, effektiv och resurssnål energianvändning.

Opcon har verksamhet i Sverige, Kina, Tyskland, Storbritannien. Antalet anställda är cirka 400. Aktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm. Koncernen är uppdelad i två affärsområden:

Renewable Energy arbetar med framställning av el ur spillvärme, bioenergieldade värme- och kraftvärmeanläggningar, pelleteringsanläggningar, torkning av biomassa, hanteringssystem för biobränslen, slam etc, hanteringssystem för naturgas, industriell kyla, rökgaskondensering, rening av rökgaser samt luftsystem för bränsleceller.

Engine Efficiency arbetar i huvudsak med energieffektiv solenoidteknik och tändsystem för förbränningsmotorer inklusive

etanol-, naturgas- och biogasmotorer.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Opcon AB (publ) ska offentliggöra enligt svensk lag om värdepappersmarknaden och /eller svensk lag om handel med finansiella instrument.

Informationen lämnades för offentliggörande kl 08.45 den 4 november 2011.

Taggar: