Opcon: 14 m i ytterligare order från kinesiska Snowman

Energi- och miljöteknikkoncernen Opcons Center of Excellence för kompressorteknik Svenska Rotor Maskiner (SRM) har idag fått ännu en order på utveckling från börsnoterade kinesiska Fuijan Snowman, Co. Ltd., Fuzhou, Fuijan, Kina. Ordern som uppgår till nära 14 mkr avser utveckling av ytterligare en rad moderna energieffektiva kylkompressorer för tillverkning i Kina. Till det kommer framtida licensintäkter över 10 år med möjlig förlängning. Licensintäkterna är avhängiga kundens framtida försäljning och kan komma att uppgå till väsentliga belopp.

Ordern kommer i direkt anslutning till att Fuijan Snowman Co. Ltd’s dotterbolag Hong Kong Snowman Technology Ltd. tecknat sig för ytterligare 30 000 000 aktier i en riktad nyemission i Opcon, vilket ökar deras ägande till 17,2 procent av Opcon.

Ordern är ytterligare ett steg i det omfattande utvecklingsuppdrag som sedan sommaren 2011 bedrivs för Snowmans räkning. Under 2013 närmare tredubblades försäljningen av utveckling till Snowman och översteg 30 mkr samtidigt som Snowman under 2013 gick in som 10 procentig ägare i Opcon.

De utvecklingsuppdrag som hittills avtalats och utförts för Snowmans räkning är likt denna order kopplade till licensavtal. Opcon räknar nu med att de första licensintäkterna, i enlighet med plan, kommer att börja komma in under 2014. Opcon har tidigare gjort bedömningen att licensintäkterna från Snowman ska öka successivt år för år och sammantaget komma att överstiga 100 mkr under de närmaste 10 åren. Dagens order förstärker den bilden ytterligare.

–      Vi ser mycket positivt på utvecklingen av vår relation till kinesiska Snowman där de nu fortsätter att lägga omfattande utvecklingsuppdrag på oss. Detta stärker ytterligare utvecklingen av det långsiktiga strategiska samarbete som inletts där vi fortsätter att knyta bolagen än närmare varandra, säger Rolf Hasselström, vd och koncernchef Opcon AB.

Svenska Rotor Maskiner (SRM), idag en del av Opcons affärsområde Renewable Energy, firade år 2008 100 år av industrialisering och utveckling av teknik för effektiv och resurssnål energianvändning. SRM bildades 1908 som AB Ljungströms Ångturbin, för att utveckla den dubbelroterande ångturbin som uppfunnits av Birger Ljungström och som senare såldes till det som idag är turbintillverkaren Siemens Industrial Turbomachinery AB. SRM har under hundra år utvecklat en rad produkter för världsmarknaden och har ända sedan 30-talet utvecklat kompressortekniken med stora licenstagare som Howden, Kobe Steel, Atlas Copco, IR, Carrier, York, Trane, Kobelco m.fl. Den tekniska grunden utgör idag en viktig del i affärsområdet Renewable Energys satsning på Waste Heat Recovery och produktion av el ur spillvärme med bland annat Opcon Powerbox.

Opcon har verksamhet i Sverige, Tyskland och Storbritannien. Antalet anställda är cirka 150. Aktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm. Koncernen har ett affärsområde:

Renewable Energy arbetar med framställning av el ur spillvärme, bioenergieldade värme- och kraftvärmeanläggningar, pelleteringsanläggningar, hanteringssystem för biobränslen, slam etc, hanteringssystem för naturgas, industriell kyla, rökgaskondensering, rening av rökgaser samt luftsystem för bränsleceller.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Opcon AB (publ) ska offentliggöra enligt svensk lag om värdepappersmarknaden och/eller svensk lag om handel med finansiella instrument.

Informationen lämnades för offentliggörande tisdag den 21 februari 2013, kl 08.45 (CET).