Opcon: E.ON installerar Opcon Powerbox

Från fjärrvärme till småskalig kraftvärme

Energi- och miljöteknikkoncernen Opcon AB har tecknat avtal med E.ON Värme Sverige AB om installation av bolagets nya, ångdrivna Opcon Powerbox WST-CU (Wet Steam Turbine - Condensing Unit) vid E.ONs fjärrvärmeverk i Sollefteå för produktion av hållbar el från en av de två biobränsleeldade värmepannorna. Anläggningen förväntas vid planerad drift producera över 4 GWh el/år. I WST-CU modellen från Opcon ingår förutom turbinen även en kondensormodul, där ångan efter turbinexpansionen kondenseras till varmvatten av önskad temperatur och leds ut på fjärrvärmenätet för ökad effektivitet.

Affären som omvandlar fjärrvärmeverket till ett kraftvärmeverk, är en så kallad EPC-affär där E.ON tecknat ett treårigt leasingavtal och där E.ON sedan har möjlighet att köpa ut anläggningen. E.ON investerar samtidigt för en ombyggnad och anpassning av fjärrvärmeverket i Sollefteå för att optimera det för elproduktion med Opcon Powerbox. Driftsättning är planerad till våren 2014.

E.ONs anläggning levererar idag runt 65 GWh fjärrvärme till nätet i Sollefteå från två biobränslepannor på 12 MW och 5 MW samt en rökgaskondensor på 3 MW som tidigare levererats av Opcons dotterbolag SRE. Sammanlagt har värmeverket kring 450 abonnenter, varav de flesta företag och flerfamiljshus och betjänar större delen av centrala Sollefteå.

-       Vi har lagt stora resurser på att utveckla Opcon Powerbox och kan idag erbjuda en teknik som skapar nya möjligheter till förnyelsebar elproduktion, energieffektivisering och småskalig kraftvärme. När ett internationellt och ledande kraftbolag som E.ON nu investerar och installerar Opcon Powerbox är det ett viktigt steg framåt i kommersialiseringen av tekniken, säger Rolf Hasselström, vd och koncernchef Opcon AB.

-       Vi vill producera och leverera energi på ett så effektivt och hållbart sätt som det bara är möjligt. Opcons Powerbox gör möjligt för oss att konvertera en konventionell fjärrvärmeanläggning till en småskalig kraftvärmeanläggning där vi kan producera hållbar värme och el samtidigt. För oss är det här ett mycket spännande projekt där vi nu investerar för att testa och optimera detta i vår egen anläggning. Målet är att vi med av hjälp Opcons teknik ska få en ännu effektivare och renare energiproduktion, säger Tomas Andersson, gruppchef för E.ONs drift & produktionsanläggningar i Västernorrland.

-       Även med dagens låga svenska elpriser är elproduktion med Opcon Powerbox lönsam. På andra marknader och med stigande elpriser räknar vi med att det vår teknik erbjuder kommer vara än mer intressant, säger Rolf Hasselström, vd och koncernchef Opcon AB.

Opcon Powerbox är Opcons egenutvecklade produkt för produktion av ny CO2-fri el från främst spill- och restvärme redan från 55 grader Celsius eller mättad ånga. Hjärtat i Opcon Powerbox utgörs av en Lysholmsturbin, baserad på teknik från Opcons dotterbolag Svenska Rotor Maskiner. Opcon Powerbox kan installeras bl.a. vid processindustrier, kraft- och värmeverk, större dieselaggregat eller på större fartyg och kan producera upp till över 6000 MWh el per år.

Fredrik Elgh, Tf Kommunikationschef, E.ON Värme Sverige AB tel. +46 701 42 19 17

fredrik.elgh@eon.se

www.eon.se

Opcon har verksamhet i Sverige, Tyskland och Storbritannien. Antalet anställda är cirka 150. Aktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm. Koncernen har ett affärsområde:

Renewable Energy arbetar med framställning av el ur spillvärme, bioenergieldade värme- och kraftvärmeanläggningar, pelleteringsanläggningar, hanteringssystem för biobränslen, slam etc, hanteringssystem för naturgas, industriell kyla, rökgaskondensering, rening av rökgaser samt luftsystem för bränsleceller.

Om E.ON

E.ON Sverige ingår i den internationella E.ON-koncernen, som är ett av världens största investerarägda energiföretag. E.ON har knappt 4 000 medarbetare i Norden och omsatte under 2012 cirka 39 miljarder kronor. Som energibolag vill vi bidra till att bygga det hållbara samhället. E.ON investerar 58 miljarder i Norden mellan 2006 och 2013.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Opcon AB (publ) ska offentliggöra enligt svensk lag om värdepappersmarknaden och/eller svensk lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande tisdag den 15 oktober 2013, kl 08.45 (CET).