• Trention AB/

Opcon: har erhållit 15 % av köpeskillingen för försäljning av kompressor- och Waste Heat Recovery verksamheten

Energi- och miljöteknikkoncernen Opcon har i enlighet med det aktieöverlåtelseavtal som tecknats om försäljning av huvuddelen av koncernens verksamhet inom kompressorteknologi och Waste Heat Recovery till den kinesiska fonden Shanghai XingXueKang Investment Partnership, erhållit 15 % av köpeskillingen.

Köpeskillingen uppgår till 400 m SEK. Enligt avtalet skulle 15 % av köpeskillingen, 60 m SEK, erläggas kontant senast 20 arbetsdagar efter att avtalet trätt i kraft. Avtalet trädde i kraft den 24 juli 2015 efter godkännande av investeringskommittén i det investeringsbolag som kontrollerar köparen samt ett enhälligt godkännande av en extra bolagsstämma i Opcon AB.

Resterande 85 % av köpeskillingen skall erläggas kontant vid avslutning av affären (closing) som förväntas ske den 30 september 2015 då köparen tillträder de överlåtna aktierna.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Niklas Johansson, vice president, Investor Relations, tel. 08-466 45 00, 070-592 54 53

Opcon AB, Box 15085, 104 65 Stockholm
Tel. 08-466 45 00, fax 08-716 76 61
e-post: info@opcon.se

www.opcon.se

Om Opconkoncernen

Opcon är en energi- och miljöteknikkoncen som utvecklar, producerar och marknadsför system och produkter för miljövänlig, effektiv och resurssnål energianvändning.

Opcon har verksamhet i Sverige, Tyskland, Storbritannien och Kina. Antalet anställda är cirka 140. Aktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm. Koncernen har ett affärsområde:

Renewable Energy arbetar med kompressorteknik, framställning av el ur spillvärme, bioenergieldade värme- och kraftvärmeanläggningar, pelleteringsanläggningar, hanteringssystem för biobränslen, slam och annan återvinningsindustri, hanteringssystem för naturgas, industriell kyla, rökgaskondensering, rening av rökgaser samt luftsystem för bränsleceller.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Opcon AB (publ) ska offentliggöra enligt svensk lag om värdepappersmarknaden och/eller svensk lag om handel med finansiella instrument.

Informationen lämnades för offentliggörande måndagen den 17 augusti 2015, ca kl 10:30 (CET).

Taggar: