• Trention AB/

Opcon: Koncernövergripande åtgärdsprogram och Europeisk samordning inom bioenergi ska ge årliga besparingar på 30 mkr

Åtgärdsprogram inom hela koncernen med tyngdpunkt inom bioenergi. Årliga besparingar från minskade personalkostnader, minskade kostnader för externa konsulter, IT, administration och finansiella kostnader förväntas uppgå till drygt 30 mkr om året och nära 19 mkr 2014.

Saxlund blir paraply för koncernens bioenergiverksamhet med verksamhet i Sverige, Tyskland och UK med totalt ett 80-tal anställda.

Bantning av antal dotterbolag och ytterligare besparingar där bland annat kontor i Frankrike och verkstad och kontor i södra Sverige läggs ner.

Energi- och miljöteknikkoncernen Opcon fortsätter att skära i kostnadsstrukturen och vidtar nu ytterligare åtgärder för att öka samordningen och effektiviteten i sin europeiska struktur med ökat fokus på marknader utanför Sverige. Åtgärderna innebär fortsatta besparingar som syftar till att bidra till att koncernen når målsättningen om ett positivt rörelseresultat 2014.

-       Opcon har under 2013 kraftigt förbättrat resultatet, men förlorade fortfarande pengar. Vi fortsätter att anpassa organisationen och styra den mot marknader utanför Sverige där vi ser bättre förutsättningar och högre tillväxt. Det gäller såväl inom Waste Heat Recovery som inom Bioenergy. Inom Waste Heat Recovery har vi också sett hur vår satsning på Kina redan inneburit ett stort lyft för verksamheten. Vi tar nu ytterligare steg för att dra nytta av den internationella struktur vi byggt upp baserad på svensk teknik inom bioenergi. Saxlund blir en tydlig, konkurrenskraftig och erfaren aktör med ett 80-tal anställda varav huvuddelen utanför Sverige, säger Rolf Hasselström vd och koncernchef Opcon AB.

Ett led i åtgärdsprogrammet är att Opcons europeiska struktur inom bioenergi stöps om för att stärka synergier, nå bättre samordning och öka försäljningen. Resurser koncentreras än mer mot den brittiska marknaden och till ett antal uttalade produktområden och kundgrupper med key account managers som arbetar över gränserna.

I Sverige, där bioenergimarknaden är svag även om den succesivt förbättrats, vidtas ytterligare åtgärder där fokus på den svenska marknaden minskas till förmån för ytterligare internationalisering.

Det sker även en bantning av antalet dotterbolag på bioenergiområdet där Opcon Bioenergy AB läggs ner efter att Saxlund Bienergy AB tagit över personal och verksamhet. Opti Energis verkstad och kontor i Skåne stängs. Administrationen i Sverige samordnas fullt ut med Opcons övriga svenska verksamhet för ytterligare effektivisering. Fokus ökar på Svensk Rökgasenergis (SRE) och Saxlunds kärnkompetens inom rökgaskondensering och materialhantering med mindre projekt, lägre risk och högre marginaler där också licensaffären utvecklas. Saxlund blir fullt ut kärnan i koncernens satsning inom bioenergi såväl i Sverige som utomlands.

Det särskilda försäljningskontor som Opcon Bioenergy byggt upp i Frankrike läggs ner. Istället kommer den franska marknaden att bearbetas utifrån produktområde och key account managers från Saxlund i Sverige, UK och Tyskland samt via partners.

Ytterligare besparingar vidtas även i managmentstrukturen. Bland annat minskas antalet verkställande direktörer i Saxlund International GmbHs från tidigare två till en.

Samtidigt samlas hela bioverksamheten under ett gemensamt paraply i Saxlund International Holding AB med dotterbolag och verksamhet i Sverige, Tyskland och UK med över 80 anställda totalt och mer än 50 års erfarenhet av branschen.

Åtgärdsprogrammet har belastat fjärde kvartalet 2013 med engångskostnader på runt 13 mkr och förväntas leda till årliga besparingar på ca 30 mkr/år, varav nära 19 mkr under 2014. Tre fjärdedelar av programmet är redan under implementering.

Opcon har verksamhet i Sverige, Tyskland och Storbritannien. Antalet anställda är cirka 150. Aktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm. Koncernen har ett affärsområde:

Renewable Energy arbetar med framställning av el ur spillvärme, bioenergieldade värme- och kraftvärmeanläggningar, pelleteringsanläggningar, hanteringssystem för biobränslen, slam etc, hanteringssystem för naturgas, industriell kyla, rökgaskondensering, rening av rökgaser samt luftsystem för bränsleceller.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Opcon AB (publ) ska offentliggöra enligt svensk lag om värdepappersmarknaden och/eller svensk lag om handel med finansiella instrument.

Informationen lämnades för offentliggörande tisdag den 21 februari 2013, kl 08.35 (CET).