Opcon: Säljer affärsområdet Engine Efficiency – Köpeskilling 218 mkr på skuldfri bas

Energi- och miljöteknikkoncernen Opcon har idag träffat avtal om försäljning av dotterbolaget SEM AB i Åmål och SEMs dotterbolag SEM Technology Suzhou Co. Ltd i Kina som tillsammans utgör affärsområdet Engine Efficiency. Köpeskillingen uppgår till 218,3 mkr på skuldfri bas samt en prestationsbaserad komponent som kan höja eller sänka den slutliga köpeskillingen med max 10 mkr. Köpare är Private Equity-aktören Perusa Partner Fund 2. Förvärvet förväntas slutföras under den andra halvan av november 2012.

Betalning sker genom att köparen övertar externa skulder samt operationella och finansiella leasar om sammanlagt ca 70 mkr samt erlägger 90 mkr kontant. Resterande del betalas, efter justeringar för förändringar i rörelsekapital och den prestationsbaseradekomponenten m.m, genom en räntebärande säljarrevers med tre års löptid.

SEM arbetar i huvudsak med energieffektiv solenoidteknik och tändsystem för förbränningsmotorer inklusive etanol-, naturgas- och biogasmotorer. Affärsområdet Engine Efficiency har ca 250 anställda i Sverige och Kina och omsatte 2011 235 mkr med ett rörelseresultat på 30 mkr. Omsättningen första halvåret 2012 uppgick till 132 mkr med ett rörelseresultat på 16 mkr.

-   Vi trimmar nu organisationen ytterligare för att öka fokus på energi- och miljöteknik inom vårt affärsområde Renewable Energy. Det här betyder också en väsentlig reducering av vår skuldsättning och en förstärkning av vår finansiella ställning. Steg för steg skapar vi nu ett mer fokuserat Opcon, säger Rolf Hasselström, vd och koncernchef Opcon AB.

-   Försäljningen innebär också synergier inom administration och ledning vilket möjliggör ytterligare besparingar på koncernnivå. Stabsfunktioner kommer att koncentreras till huvudkontoret i Stockholm. Det här kommer också att leda till en genomsyn av organisationsstrukturen och strategin för vårt affärsområde Renewable Energy, säger Rolf Hasselström, vd och koncernchef Opcon AB.

-   Engine Efficiency har varit en mycket välskött, lönsam och tekniskt avancerad verksamhet med en imponerande kundlista. Jag är övertygad om att Perusa kommer att bli en bra ägare för SEM och en ägare som kommer att kunna fokusera på att utveckla SEM och ta vara på bolagets tillväxtmöjligheter säger Rolf Hasselström, vd och koncernchef Opcon AB.

Med anledning av försäljningen av Engine Efficiency kommer delårsrapporten för januari-september 2012 att senareläggas och offentliggörs den 9 november 2012.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Niklas Johansson, vice president, Investor Relations, tel. 08-466 45 00, 070-592 54 53

Opcon AB, Box 15085, 104 65 Stockholm
Tel. 08-466 45 00, fax 08-716 76 61
e-post: info@opcon.se
www.opcon.se

Om Opconkoncernen

Opcon är en energi- och miljöteknikkoncern som utvecklar, producerar och marknadsför system och produkter för miljövänlig, effektiv och resurssnål energianvändning.

Opcon har verksamhet i Sverige, Kina, Tyskland, Storbritannien. Antalet anställda är cirka 400. Aktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm. Koncernen är uppdelad i två affärsområden:

Renewable Energy arbetar med framställning av el ur spillvärme, bioenergieldade värme- och kraftvärmeanläggningar, pelleteringsanläggningar, torkning av biomassa, hanteringssystem för biobränslen, slam etc, hanteringssystem för naturgas, industriell kyla, rökgaskondensering, rening av rökgaser samt luftsystem för bränsleceller.

Engine Efficiency arbetar i huvudsak med energieffektiv solenoidteknik och tändsystem för förbränningsmotorer inklusive etanol-, naturgas- och biogasmotorer.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Opcon AB (publ) ska offentliggöra enligt svensk lag om värdepappersmarknaden och /eller svensk lag om handel med finansiella instrument.

Informationen lämnades för offentliggörande torsdagen den 8 november 2012, kl 08:10 (CET).