Opcon: Tecknar avsiktsförklaring om emission av 30 m aktier à 0,57 kr till Kinesiska Snowman

• Avsiktsförklaring om nyemission av 30 000 000 aktier à 0,57 kr/aktie
  • Lägger grund för fortsatt utveckling av strategiskt samarbete för att ta den teknik Opcon utvecklat till den kinesiska marknaden

Opcon har tecknat en avsiktförklaring om att med stöd av bemyndigande från årsstämman genomföra en riktad nyemission av totalt 30 000 000 aktier à 0,57 kr/aktie till Hong Kong Snowman Technology Ltd. som är ett helägt dotterbolag till Fuijan Snowman Co. Ltd, Fuzhou, Fuijan, Kina.

Sedan sommaren 2011 har energi- och miljöteknikkoncernen Opcons Center of Excellence för kompressorteknik Svenska Rotor Maskiner (SRM) bedrivit ett allt närmare samarbete med Snowman i Kina vad gäller utveckling av främst moderna energieffektiva kylkompressorer för tillverkning i Kina.

Under 2013 blev Snowman ägare till 10 % av Opcon. Genom denna tilltänkta emission kommer Snowman att öka sitt ägande till 17,2 %.

Den tilltänkta emissionen syftar till att stärka det långsiktiga strategiska samarbete som inletts och till att knyta bolagen närmare varandra. Samtidigt stärker det Opcons finansiella ställning.

-       Snowman håller på att växa fram som koncernens enskilt viktigaste kund där vi också ser att vi kommer att ha omfattande affärer med varandra under lång tid framåt. Det gäller såväl vidare utveckling som det licensavtal som redan tecknats. Med vad vi ser av Snowmans planer och satsning framåt så är det möjligt att detta licensavtal kan bli SRMs kanske största och enskilt viktigaste någonsin där Snowmans framgång också blir vår framgång. Vi ser också ytterligare möjligheter där vi även diskuterar en expansion av vårt samarbete till andra områden där den kinesiska marknaden är av stort intresse för oss, säger Rolf Hasselström, vd och koncernchef Opcon AB.

Beslut av styrelsen förväntas inom en vecka.

Fuijan Snowman Co. Ltd bildades år 2000 och är noterade på Shenzenbörsen. Koncernen har ca 650 anställda. Bolaget är en av Kinas största aktörer inom industriell kyla. Primärt marknadsförs varor och tjänster under varumärket Snowkey.

Opcon har verksamhet i Sverige, Tyskland och Storbritannien. Antalet anställda är cirka 150. Aktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm. Koncernen har ett affärsområde:
Renewable Energy arbetar med framställning av el ur spillvärme, bioenergieldade värme- och kraftvärmeanläggningar, pelleteringsanläggningar, hanteringssystem för biobränslen, slam etc, hanteringssystem för naturgas, industriell kyla, rökgaskondensering, rening av rökgaser samt luftsystem för bränsleceller.

Svenska Rotor Maskiner (SRM) är Opcons Center of Excellence för kompressorteknik. SRM firade år 2008 100 år av industrialisering och utveckling av teknik för effektiv och resurssnål energianvändning. SRM bildades redan 1908 som AB Ljungströms Ångturbin, för att utveckla den dubbelroterande ångturbin som uppfunnits av Birger Ljungström och som senare såldes till det som idag är turbintillverkaren Siemens Industrial Turbomachinery AB. SRM har under hundra år utvecklat en rad produkter för världsmarknaden och har ända sedan 30-talet utvecklat kompressortekniken med stora licenstagare som Howden, Kobe Steel, Atlas Copco, IR, Carrier, York, Trane, Kobelco m.fl. Den tekniska grunden utgör idag en viktig del i affärsområdet Renewable Energys satsning på Waste Heat Recovery och produktion av el ur spillvärme med bland annat Opcon Powerbox.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Opcon AB (publ) ska offentliggöra enligt svensk lag om värdepappersmarknaden och/eller svensk lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande tisdag den 14 februari 2014.