Opcon AB (publ) offentliggör prospekt avseende företrädesemission

Detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras eller distribueras, direkt eller indirekt, i USA, Australien, Japan, Kanada, Nya Zeeland eller Sydafrika.

Bolagsstämman i Opcon AB (publ) beslöt den 6 oktober 2011 att genomföra en nyemission med företrädesrätt för befintliga aktieägare. I samband med emissionen har Opcon AB (publ) idag offentliggjort det emissionsprospekt som upprättats och som godkänts och registrerats vid Finansinspektionen. Som tidigare informerats har teckningsförbindelser, avsiktsförklaringar och teckningsgarantier erhållits motsvarande 100 procent av emissionsbeloppet, som vid fullteckning uppgår till ca 130 mkr före emissionskostnader.

Prospektet och anmälningssedlar kan laddas ned från www.opcon.se och www.penser.se/opcon. Prospekt och anmälningssedlar kan också beställas kostnadsfritt från Erik Penser Bankaktiebolag, Box 7405, 103 91 Stockholm samt via telefon till 08-463 80 00 eller e-post till emission@penser.se. Aktieägare kommer att tillsändas informationsmaterial. Teckningsperioden pågår mellan den 17 och 31 oktober 2011.

I enlighet med prospektförordningen innehåller prospektet uppdaterad, tidigare ej offentliggjord, information avseende eget kapital och nettoskuldsättning per den 31 augusti 2011. Siffror inom parentes avser 30 juni 2011.

• Per den 31 augusti 2011 uppgick kortfristiga räntebärande skulder till 86,8 mkr (84,5 mkr) och långfristiga räntebärande skulder till 43,5 mkr (45,1 mkr). Likvida medel uppgick till 18,6 mkr (13,2 mkr). Nettoskuldsättningen uppgick till 85,9 mkr (91,3 mkr).

Presentation av Opcon
I anledning av företrädesemissionen bjuder Opcon in till en presentation av bolaget.
Tid: 15.00 torsdag den 20 oktober 2011
Plats: Erik Penser Bankaktiebolags lokaler, Biblioteksgatan 9, Stockholm
Anmälan senast den 18 oktober 2011 till niklas.johansson@opcon.se

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Niklas Johansson, vice president, Investor Relations, tel. 08-466 45 00, 070-592 54 53

Opcon AB, Box 15085, 104 65 Stockholm
Tel. 08-466 45 00, fax 08-716 76 61
e-post: info@opcon.se
www.opcon.se

Stockholm den 12 oktober 2011

Opcon AB (publ)

Om Opconkoncernen
Opcon är en energi- och miljöteknikkoncern som utvecklar, producerar och marknadsför system och produkter för miljövänlig, effektiv och resurssnål energianvändning.

Opcon har verksamhet i Sverige, Kina, Tyskland, Storbritannien. Antalet anställda är cirka 400. Aktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm. Koncernen är uppdelad i två affärsområden:

Renewable Energy arbetar med framställning av el ur spillvärme, bioenergieldade värme- och kraftvärmeanläggningar, pelleteringsanläggningar, torkning av biomassa, hanteringssystem för biobränslen, slam etc, hanteringssystem för naturgas, industriell kyla, rökgaskondensering, rening av rökgaser samt luftsystem för bränsleceller.

Engine Efficiency arbetar i huvudsak med energieffektiv solenoidteknik och tändsystem för förbränningsmotorer inklusive etanol-, naturgas- och biogasmotorer.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Opcon AB (publ) ska offentliggöra enligt svensk lag om värdepappersmarknaden och /eller svensk lag om handel med finansiella instrument.

Informationen lämnades för offentliggörande onsdagen den 12 oktober 2011 kl 1630 CET.

VIKTIG INFORMATION
Offentliggörande eller distribution av detta pressmeddelande kan i vissa jurisdiktioner vara föremål för restriktioner enligt lag och personer i de jurisdiktioner där detta pressmeddelande har offentliggjorts eller distribuerats bör informera sig om och följa sådana legala restriktioner.

Detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras eller distribueras, vare sig direkt eller indirekt, i eller till USA, Kanada, Australien, Hong Kong, Japan eller annat land där sådan åtgärd helt eller delvis är föremål för legala

restriktioner. Informationen i detta pressmeddelande får inte heller vidarebefordras, reproduceras eller uppvisas på sätt som står i strid med sådana restriktioner. Underlåtenhet att efterkomma denna anvisning kan innebära brott mot United States Securities Act från 1933 ("Securities Act") eller tillämpliga lagar i andra jurisdiktioner.

Detta pressmeddelande innehåller inte och utgör inte en inbjudan eller ett erbjudande att förvärva, teckna eller på annat sätt handla med aktier, teckningsrätter eller andra värdepapper i Opcon. Inbjudan till berörda personer att teckna aktier i Opcon kommer endast att ske genom det prospekt som Opcon bedömer kunna offentliggöra omkring mitten av oktober 2011.

Varken teckningsrätterna, de betalade tecknade aktierna eller de nya aktierna kommer att registreras enligt Securities

Act eller någon provinslag i Kanada och får inte överlåtas eller erbjudas till försäljning i USA eller Kanada eller till person med hemvist där eller för sådan persons räkning annat än i sådana undantagsfall som inte kräver registrering enligt Securities Act eller någon provinslag i Kanada.