• Trention AB/

Opcon AB återkallar förslag inför extra bolagsstämma samt offentliggör villkor för företrädesemission

• Emissionsbeloppet minskas från max ca 130 mkr till ca 91 mkr.

Styrelsen i Opcon har, inför extra bolagsstämma den 9 november 2012, beslutat att dra tillbaka styrelsens förslag till beslut om ändring av bolagsordningen i punkten 7 a och styrelsen förslag till beslut om minskning av aktiekapital i punkten 8 a på den i kallelsen intagna dagordningen. Styrelsen har vidare fastställt villkor och teckningskurs för den nyemission med företrädesrätt för befintliga aktieägare som föreslås beslutas om på extra bolagsstämman i enlighet med styrelsens förslag från den 10 oktober 2012.

• Innehav av fem (5) aktier berättigar till teckning av sju (7) nya aktier
  • Teckningskurs 50 öre (0,50 kronor) per aktie
  • Emissionsbeloppet uppgår vid full teckning till ca 91 miljoner kronor före emissionskostnader
  • Emissionen garanterad till 80 procent

Återkallandet av styrelsens förslag innebär att stämman har att ta ställning till styrelsen förslag om ändring av bolagsordning enligt punkten 7 b och styrelsens förslag om minskning av aktiekapital enligt punkten 8 b på den i kallelsen intagna dagordningen.

Innehav av fem (5) aktier i Opcon på avstämningsdagen ger rätt att teckna sju (7) nya aktier i den föreslagna företrädesemissionen. Teckningskursen är 50 öre (0,50 kronor) per aktie, vilket innebär att företrädesemissionen kommer att tillföra Opcon högst ca 91 miljoner kronor före emissionskostnader genom utgivande högst 182.239.589 aktier. Det betyder att emissionsbeloppet minskas från tidigare indikerade max ca 130 miljoner kronor till 91 miljoner kronor.

Företrädesemissionen innebär att aktiekapitalet kommer att öka med högst 227.799.486,25 kronor. Eftersom teckningskursen fastställts till ett belopp understigande aktiernas kvotvärde kommer 75 öre (0,75 kronor) per aktie tillföras aktiekapitalet genom överföring från Bolagets eget kapital, totalt högst 136.679.691,75 kronor vid full teckning.

Avstämningsdag hos Euroclear Sweden AB för rätt att med företrädesrätt delta i emissionen är den 16 november 2012.

Teckningsperioden beräknas att löpa från och med den 21 november till och med den 5 december 2012, eller under sådan senare period som styrelsen beslutar. Handel med teckningsrätter beräknas att ske på NASDAQ OMX Stockholm från och med den 21 november till och med den 30 november 2012. Teckningsrätter som inte utnyttjas före teckningstidens slut eller avyttras senast den 30 november 2012 förlorar sitt värde.

Preliminär tidplan för företrädesemissionen
9 november                            Extra bolagsstämma
13 november                          Sista dag för handel i Opcon-aktier inklusive rätt att delta i företrädesemission
14 november                          Första dag för handel i Opcon-aktier exklusive rätt att delta i företrädesemissionen
16 november                          Avstämningsdag
21-30 november                    Handel med teckningsrätter
21 november-5 december   Teckningsperiod

Finansiell rådgivare i samband med företrädesemissionen är Erik Penser Bankaktiebolag.

Opcon har verksamhet i Sverige, Kina, Tyskland, Storbritannien. Antalet anställda är cirka 400. Aktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm. Koncernen är uppdelad i två affärsområden:

Renewable Energy arbetar med framställning av el ur spillvärme, bioenergieldade värme- och kraftvärmeanläggningar, pelleteringsanläggningar, torkning av biomassa, hanteringssystem för biobränslen, slam etc, hanteringssystem för naturgas, industriell kyla, rökgaskondensering, rening av rökgaser samt luftsystem för bränsleceller.

Engine Efficiency arbetar i huvudsak med energieffektiv solenoidteknik och tändsystem för förbränningsmotorer inklusive etanol-, naturgas- och biogasmotorer.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Opcon AB (publ) ska offentliggöra enligt svensk lag om värdepappersmarknaden och /eller svensk lag om handel med finansiella instrument.

Informationen lämnades för offentliggörande fredagen den 9 november 2012, kl 08.30 (CET).

VIKTIG INFORMATION

Offentliggörande eller distribution av detta pressmeddelande kan i vissa jurisdiktioner vara föremål för restriktioner enligt lag och personer i de jurisdiktioner där detta pressmeddelande har offentliggjorts eller distribuerats bör informera sig om och följa sådana legala restriktioner.

Detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras eller distribueras, vare sig direkt eller indirekt, i eller till USA, Kanada, Australien, Hong Kong, Japan eller annat land där sådan åtgärd helt eller delvis är föremål för legala restriktioner. Informationen i detta pressmeddelande får inte heller vidarebefordras, reproduceras eller uppvisas på sätt som står i strid med sådana restriktioner. Underlåtenhet att efterkomma denna anvisning kan innebära brott mot United States Securities Act från 1933 ("Securities Act") eller tillämpliga lagar i andra jurisdiktioner.

Detta pressmeddelande innehåller inte och utgör inte en inbjudan eller ett erbjudande att förvärva, teckna eller på annat sätt handla med aktier, teckningsrätter eller andra värdepapper i Opcon. Inbjudan till berörda personer att teckna aktier i Opcon kommer endast att ske genom det prospekt som Opcon bedömer kunna offentliggöra omkring mitten av november 2012.

Varken teckningsrätterna, de betalade tecknade aktierna eller de nya aktierna kommer att registreras enligt Securities

Act eller någon provinslag i Kanada och får inte överlåtas eller erbjudas till försäljning i USA eller Kanada eller till person med hemvist där eller för sådan persons räkning annat än i sådana undantagsfall som inte kräver registrering enligt Securities Act eller någon provinslag i Kanada.