Opcon avvaktar utdelning och marknadsnotering av Boxpower

I enlighet med beslut från extra bolagsstämma i juni 2008 fick styrelsen ett bemyndigande att genom återbetalning till aktieägarna dela ut 51 procent av det nystartade bolaget Boxpower AB till aktieägarna förutsatt att ändamålsenlig finansiering för bolaget erhållits. I samband med utdelningen har avsikten varit att marknadsnotera Boxpower.

Mot bakgrund av läget på finansmarknaden har styrelsen funnit att det inte legat i Opcons aktieägares intresse att nu marknadsnotera Boxpower. Styrelsen har därför valt att avvakta till nästa år.
I och med att Opcon under hösten tillförts ca 73 mkr före emissionskostnader genom en nyemission har även Opcons finansiella ställning stärkts på ett sätt som innebär att Opcon också skapat sig ett förhandlingsutrymme vad gäller finansieringen av Boxpower. Opcon har dessutom med sin huvudfinansiär säkerställt att en fortsatt expansion av Boxpower kan ske inom ramarna för Opcons samlade kreditutrymme.

- Att ta in externt kapital och marknadsnotera Boxpower i denna marknad ligger inte i aktieägarnas intresse, säger Rolf Hasselström vd och koncernchef Opcon AB.

I dagarna har Boxpowers första Opcon Powerbox levererats till Stora Ensos massabruk i Skutskär där den nu installeras och driftsätts.

- Vi har sett att affärsmodellen bär och räknar med att göra ytterligare ett antal avslut för Boxpower-affärer under de närmaste kvartalen. I den affärsplan vi lagt ska fem avtal tecknas under det första året efter att bolaget kommit igång på allvar. Hittills har ramavtal tecknats med Stora Enso och Aspa Munksjö bruk. Vi ser stora möjligheter till snabb värdeuppbyggnad för aktieägarna och ser ett stort och växande intresse både i Sverige och internationellt, säger Rolf Hasselström vd och koncernchef Opcon AB.