Opcon avyttrar bolag för överladdare till eftermarknad

Energi- och miljöteknikkoncernen Opcon har per 29 oktober 2009 avyttrat sitt innehav i dotterbolaget Lysholm Technologies. Köpare av bolaget är en nybildad koncern (Vortech Three) som till huvuddelen innehas av ägarna till Vortech Engineering LLC i Kalifornien, USA vilken är en betydande kund till Lysholm. Opcon kommer som köpeskilling för aktierna i Lysholm att erhålla en minoritetsandel av aktierna i Vortech Three. Opcon behåller dock samtliga patent och varumärken. Vortech/Lysholm får en rätt till användning av varumärket och tekniken i USA och på eftermarknadsapplikationer. Undantaget är försäljning för OEM leveranser av överladdare i Europa vilket blir kvar inom Opcon. Vortech/Lysholm tecknar också ett licensavtal med Opcons utvecklingsbolag Svenska Rotormaskiner som är det bolag som sedan 1930-talet utvecklat skruvkompressortekniken och som fortsätter att utveckla den. Det ger Vortech/Lysholm avgörande tillgång till den tekniska utvecklingen på området. Vortech Threekoncernen innehåller också teknik av intresse för Opcon. Försäljningen av Lysholm föranleder ingen upp- eller nedskrivning av koncernens värdering av tillgångar. – I vår strategiska satsning på energi- och miljöteknik finns inte någon plats för den typen av verksamhet inom området eftermarknadsinstallationer på förbränningsmotorer, som Lysholm bedrivit. I Vortech Three erhåller Lysholm en plats i en koncern med en strategisk inriktning som bättre överrensstämmer med deras verksamhet. Det ger också Lysholm väsentligt bättre framtidsförutsättningar med ett starkare fäste på den viktiga amerikanska marknaden samt tillgång till nya och mer effektiva försäljningskanaler. Genom ett licensavtal med vårt utvecklingsbolag SRM får Lysholm/Vortech Three också fortsättningsvis avgörande tillgång till vår unika teknologi och vår kompetens, säger Rolf Hasselström vd och koncernchef Opcon AB. – I den jakt på lägre emissioner som för närvarande pågår inom fordonsindustrin så ser vi samtidigt ett ökat intresse för vår teknik från fordonsindustrin för framtida OEM-applikationer. Med större volymer och en tydlig koppling till att minska emissionerna så skulle sådana affärer vara av strategiskt intresse för oss och vi kommer därför fortsätta att bearbeta den marknaden, säger Rolf Hasselström vd och koncernchef Opcon AB.

Taggar: