Opcon bygger bioeldat kraftvärmeverk åt Falbygdens Energi – rekordorder om 80 mkr

Energi- och miljöteknikbolaget Opcons dotterbolag Opcon Bioenergy har tecknat slutligt avtal med Falbygdens Energi AB avseende leverans av ett nytt bioenergieldat kraftvärmeverk till Marjarp, Falköping. Falbygdens Energi är ett helägt dotterbolag till Västsveriges ledande energibolag Göteborg Energi. Avtalet följer efter tilldelningsbeslut från Göteborg Energi för två veckor sedan enligt lagen om offentlig upphandling.

Den högeffektiva kraftvärmeanläggningen som drivs med bioenergi, ska stå klar 2012 för att leverera grön el och värme till Falköping. Anläggningen som är på 12 MWth och 2,4 MWel förses också med förstklassig rökgasrening och kondensering.

Ordervärdet uppgår till drygt 80 mkr och är Opcon Bioenergys största order hittills.

-  Att vi vann den här upphandlingen från Göteborg Energi är ett styrkebesked. Det här är vår största order inom Opcon Bioenergy så här långt. Vi ser småskalig bioenergieldad kraftvärme som en framtidslösning såväl ekonomiskt som för miljön. Att kombinera elproduktion på det här sättet med fjärrvärmeproduktion är numer lönsamt även för sådana här mindre anläggningar. Vi kan även erbjuda attraktiva lösningar för ännu mindre kraftvärmeverk än det här, säger Claes Scheibe, vd Opcon Bioenergy.

-   Investeringen i småskalig kraftvärme gör att vi kan bibehålla vår leveranssäkerhet och leverera förnybar energi genom ”Bra Miljöval” till våra kunder i Falköping säger Falbygdens Energis vd, Lars Ohlsson.

Opcon Bioenergy är en del av Opcons affärsområde Renewable Energy och deras satsning på bland annat Waste to Value med särskilt fokus på Waste Heat Recovery och bioenergi. Inom bioenergisektorn erbjuder Opcon Bioenergy allt från design av hela kraftvärmeanläggningar till hanteringssystem och förbränningsanläggningar under varumärket Saxlund.

Under varumärket Renergi levereras bl.a. system för rening och energieffektivisering för biobränsleeldade fjärrvärmeverk, sågverk, pelletstillverkare och kommersiella växthus. Men även rökgasreningsutrustning till industrier samt torksystem för biomassa. Koncernen erbjuder även Opcon Powerbox för produktion av grön el från varmt vatten eller mättad ånga.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Niklas Johansson, vice president, Investor Relations, tel. 08-466 45 00, 070-592 54 53

Opcon AB, Box 15085, 104 65 Stockholm
Tel. 08-466 45 00, fax 08-716 76 61
e-post: info@Opcon.se

www.Opcon.se

Om Opconkoncernen

Opcon är en energi- och miljöteknikkoncern som utvecklar, producerar och marknadsför system och produkter för miljövänlig, effektiv och resurssnål energianvändning.

Opcon har verksamhet i Sverige, Kina, Tyskland, Storbritannien. Antalet anställda är cirka 400. Aktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm. Koncernen är uppdelad i två affärsområden:

Renewable Energy arbetar med framställning av el ur spillvärme, bioenergieldade värme- & kraftvärmeanläggningar, pelleteringsanläggningar, torkning av biomassa, hanteringssystem för biobränslen, slam etc, hanteringssystem för naturgas, industriell kyla, rökgaskondensering, rening av rökgaser samt luftsystem för bränsleceller.

Engine Efficiency arbetar i huvudsak med energieffektiv solenoidteknik och tändsystem för förbränningsmotorer inklusive etanol-, naturgas- och biogasmotorer.

Denna information har lämnats i enlighet med lagen om börs- och clearingverksamhet och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 16 maj 2011 kl 11:00 CET.