Opcon energieffektiviserar bioenergianläggning för ledande Imtech

Energi- och miljöteknikkoncernen Opcons dotterbolag Opcon Bioenergy har fått order på en anläggning för återvinning av spillvärme i Meerhoven, Holland. Ordern gäller leverans av SREs rökgaskondenseringsanläggning RenergiTM till den 7 MW biomasseeldade förbränningsanläggning som Opcon bygger åt Imtech Industry International B.V. för en anläggning i Meerhoven.

Rökgaskondensorn RenergiTM återvinner värme ur de rökgaser som släpps upp genom skorstenen och förväntas öka energiproduktionen med uppåt 20 procent utan att tillföra mer bränsle.

Opcon levererar därmed en rad egna produkter till projektet. Förutom rökgaskondensorn RenergiTM levererar Opcon den ledande förbränningsugnen SaxlundTM med en ugnsgeometri framtagen tillsammans med KTH, samt SaxlundTM  patenterade bränslehanteringssystem.

Det blir den andra rökgaskondenseringsanläggningen som Opcon levererar till projekt som den ledande europeiska teknikkonsultkoncernen Imtech N.V. med 25 000 anställda och 4.3 mdr Euro i omsättning håller i. Den första leveransen var till det uppmärksammade växthusprojektet Vink Sion som blivit känt för sitt effektiva energiutnyttjande.

–  Det här är export av svensk energi- och miljöteknik när den är som bäst. Genom att vi med vår teknik tar vara på spillvärmen i rökgaserna så sparar kunden energi. Energi som annars går upp i rök. Den energieffektiviseringen innebär att de kan sänka sin bränsleförbrukning och därmed sina utsläpp avsevärt, säger Claes Scheibe, vd Opcon Bioenergy AB.

–  Vi ser också hur vår strategi inom bioenergi där vi erbjuder kunderna ett allt bredare produktsortiment med försäljning av flera av våra produkter till varje kund också börjar bära frukt. Samtidigt ser vi mycket positivt på att en så ledande aktör som Imtech börjar få upp ögonen för den energieffektivisering och kvalitet som Opcon erbjuder, säger Claes Scheibe, vd Opcon Bioenergy AB

Opcon Bioenergy är en del av Opcons växande affärsområde Renewable Energy och deras satsning på bland annat Waste to Value med särskilt fokus på Waste Heat Recovery och bioenergi. Under varumärket SRE RenergiTM levereras bl.a. system för rening och energieffektivisering till biobränsleeldade fjärrvärmeverk, sågverk, pelletstillverkare och kommersiella växthus. Men också reningsutrustning till industrier och torksystem för biomassa.

Inom bioenergisektorn erbjuder Opcon Bioenergy allt från design av hela kraftvärmeanläggningar till hanteringssystem och förbränningsanläggningar under varumärket SaxlundTM. Koncernen erbjuder även Opcon PowerboxTM för produktion av grön el från varmt vatten eller mättad ånga.

e-post: info@Opcon.se
www.Opcon.se

Opcon har verksamhet i Sverige, Kina, Tyskland, Storbritannien. Antalet anställda är cirka 410. Aktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm. Koncernen är uppdelad i två affärsområden:

Renewable Energy
arbetar med framställning av el ur spillvärme, bioenergi, hanteringssystem för naturgas, industriell kyla, återvinning av värme, torkning av biomassa, rening av rökgaser, hanteringssystem för biobränslen mm, luftsystem för bränsleceller samt mätning och övervakning av processer.

Engine Efficiency arbetar i huvudsak med energieffektiv solenoidteknik och tändsystem för förbränningsmotorer inklusive etanol-, naturgas- och biogasmotorer.