Opcon energieffektiviserar och minskar utsläpp från belgiska växthus

Energi- och miljöteknikkoncernen Opcon AB:s dotterbolag Svensk Rökgasenergi (SRE), tidigare DI gasell, har i dagarna fått sin andra order via Vyncke på energi- och miljöteknik till växthus i Belgien. Leverans sker första halvåret 2010. 2008 fick SRE i samarbete med den globala bioenergiaktören Vyncke sin första order på system till den belgiska växthusnäringen för rening av rökgaser från dioxiner, stoft mm för att uppfylla krav från belgiska myndigheter. Med denna installation som referens har SRE nu fått sin andra belgiska order till växthussegmentet där man utöver rening av rökgaser också installerar SRE:s utrustning för energieffektivisering. Vid utvärdering av den första installationen i Belgien har utsläpp av stoft sänkts från över 200 mg/nm³ till under 1 mg/nm³ samtidigt som utsläpp av svavel och dioxiner minskat dramatiskt. Den nu orderlagda anläggningen förväntas utöver kraftigt minskade utsläpp även medföra en energieffektivisering på ca 20 procent. Ordern är den femte inom det nya segmentet växthus, där SRE i början av 2008 invigde en anläggning vid ett stort seminarium för den holländska växthusnäringen. – När ett växthus går över till uppvärmning med biobränsle så kan vi höja effekten på en anläggning avsevärt. Det betyder att man kan dra ner väsentligt på mängden bränsle man behöver. SRE har på kort tid lyckats få in sina energi- och miljöteknikprodukter inom växthusnäringen som är ett nytt, mycket intressant segment, där vi ser en stor tillväxtpotential globalt. Vi ser nu också att vårt samarbete med Vyncke, som är en global spelare med stor installerad bas, börjar ge effekt. Bara i Belgien och Frankrike har Vyncke idag ett 20-tal installationer bara inom växthussegmentet där den här typen av energi- och miljötekniklösningar skulle kunna komma ifråga, säger Rolf Hasselström, vd och koncernchef Opcon AB inför Årets Bioenergidagar i Linköping. SRE är en del av Opcons växande affärsområde Renewable Energy och deras satsning på bland annat Waste into Value med särskilt fokus på Waste Heat Recovery och Bioenergi. SRE levererar bl.a. system för rening och energieffektivisering till biobränsleeldade fjärrvärmeverk, sågverk, pelletstillverkare och kommersiella växthus, samt reningsutrustning till industrier och torksystem för biomassa. SRE:s produktsystem Renergi baseras på värmeåtervinning, där spillvärme tillvaratas genom rökgaskondensering, och innebär såväl kraftigt minskade utsläpp som stora energibesparingar där kapaciteten i en biobränsleeldad panna efter uppgradering kan ökas med uppåt 25-50 procent beroende på konfiguration samtidigt som utsläpp av bl.a. partiklar minskas. Spillvärme är idag en enorm och till stora delar outnyttjad energiresurs världen över. Enligt IEA, International Energy Agency, avgår över 60 procent av energiinnehållet vid världens elproduktion som värme.