Opcon förstärker koncernledningen med ansvarig för Investor Relations and Public Affairs

Energi- och miljöteknikkoncernen Opcon AB förstärker koncernledningen med Niklas Johansson som tillträder som vice president med ansvar för Investor Relations, Strategic Development och Public Affairs.

Niklas Johansson är 37 år och utbildad civilekonom vid Handelshögskolan i Stockholm och ESADE i Barcelona, Spanien. Han har över tio års erfarenhet av kommunikation och av gränssnittet mellan politik och näringsliv som rådgivare åt tidigare statsministern Göran Persson samt åt Leif Pagrotsky under hans tid som närings- och handelsminister. Han har också internationell politisk erfarenhet från arbete i Europaparlamentet. Erfarenheter som blir allt viktigare för Opcon i takt med att koncernens satsning inom energi- och miljöteknik växer i omfattning.

Niklas Johansson arbetade fram till förra valet som talskrivare åt Göran Persson och innehade innan dess poster som pressekreterare och tidigare politiskt sakkunnig/rådgivare åt statsministern inom såväl närings- som energipolitik. Niklas Johansson rekryterades till statsministerns kansli efter flera år som en av dåvarande närings- och handelsministern Leif Pagrotskys närmaste rådgivare. Han har också suttit flera år i styrelsen för myndigheten Invest in Sweden Agency.

Niklas Johansson tillträder den 1 september.