• Trention AB/

Opcon förvärvar bioenergigasell och förstärker satsningen på teknik för förnyelsebar energi

Energi- och miljöteknikkoncernen Opcon AB har tecknat en bindande avsiktsförklaring om att förvärva bioenergibolaget Svensk Rökgasenergi AB.

Svensk Rökgasenergi är idag Nordens och Baltikums ledande leverantör av kompletta system för rökgaskondensering och stoftavskiljning. System som bidrar till avsevärd energibesparing och en bättre miljö. Svensk Rökgasenergi utvecklar och tillverkar system för fjärrvärmeoperatörer, för torkning av pellets gentemot sågverk/tillverkare av pellets samt för rening av gaser i processindustrin. Bolaget har idag installationer i Norden, Baltikum, Tyskland och Nederländerna och är aktiva genom partners i fler länder i Europa med stora kunder som Fortum, Vattenfall, Eon, Rindi Energi samt franska Dalkia-koncernen.

– Vi tar nu ytterligare steg för att förstärka vår satsning på förnyelsebar energi. Skälet till förvärvet är att vi ser uppenbara och omedelbara synergier mellan den verksamhet som Svensk Rökgasenergi bedriver och vårt ORC-system som vi använder i Opcon Powerbox för framställning av el ur spillvärme. Affären stärker samtidigt Opcons position som ett av Sveriges ledande Cleantech-företag, säger Opcons vd Rolf Hasselström.

Sedan 2002 har Svensk Rökgasenergi nästan tiodubblat omsättningen och bolaget fick 2005 Dagens Industris gasellpris för Stockholms Län. År 2007 förväntas omsättningen uppgå till i storleksordningen
65-75 Mkr med en vinstmarginal väl i linje med Opcons finansiella mål om EBIT på 10 procent eller över. Förvärvet sker med cirka 1,1-1,3 miljoner egna aktier genom en riktad nyemission och beräknas att efter utspädning ge ett tillskott på 40-50 öre i vinst/aktie redan 2007.

– Bioenergimarknaden är under stark tillväxt, inte minst globalt. Att bli en del av Opcon, med den strategi som de lagt fast för tillväxt inom förnyelsebar energi, ger oss helt andra förutsättningar att växa internationellt med den teknologi som redan gjort oss ledande i Norden och Baltikum. Dessutom får vi nu finansiellt och resursmässigt styrka att ta på oss större projekt, säger Per Egeberg, vd i Svensk Rökgasenergi.

– Utöver de stora synergieffekter som vi ser på kort sikt så finns det också betydande energi- och miljövinster i en framtida integration av bolagens teknologier. Samtidigt får vi nu helt andra förutsättningar att nå ut brett med vårt nya unika system för torkning av skogsavfall för tillverkning av pellets. En produkt som redan röner stort intresse, säger Lennart Granstrand, styrelseordförande i Svensk Rökgasenergi.

Mer information om Svensk Rökgasenergi AB och deras produkter finns att få på bolagets hemsida: www.sre.se

Rolf Hasselström, koncernchef och vd i Opcon AB, tel. 08-466 4500, 070-594 7960
Mats Gabrielsson, styrelseordförande i Opcon AB, tel. 08-470 03 70, 070-775 8320
Niklas Johansson, Communications Officer, Opcon AB, tel. 08-466 45 11, 070-592 5453