Opcon kommenterar uttalande från Tricoronas styrelse angående erbjudandet

Detta pressmeddelande får inte, direkt eller indirekt, distribueras eller offentliggöras i USA, Australien, Japan, Kanada, Schweiz eller Sydafrika. Erbjudandet riktar sig ej till sådana personer vars deltagande förutsätter ytterligare prospekt, registrerings- eller andra åtgärder än som följer av svensk rätt.

Styrelsen i Tricorona har via pressmeddelande den 29 mars lämnat rekommendation till aktieägarna i Tricorona att inte acceptera erbjudandet från Opcon (”Erbjudandet”). Pressmeddelandet innehåller information som Opcon vill bemöta och kommentera genom detta pressmeddelande. Styrelsen i Tricorona hänvisar till värderingsutlåtande som lämnats av Carnegie Investment Bank AB (”Carnegie”). I sitt utlåtande anger Carnegie att bolaget har ett uppdrag att ”utröna andra strategiska alternativ för Tricorona” och att Carnegie för denna del av uppdraget kan komma att erhålla ett arvode som är villkorat av genomförd transaktion. Beaktande Carnegies vidare uppdrag och ersättningsmodell för detta uppdrag kan, enligt Opcons bedömning, Carnegies oberoende starkt ifrågasättas, vilket påverkar värderingsutlåtandets trovärdighet. Vidare ifrågasätter Opcon huruvida styrelsen i Tricorona på allvar satt sig in i Opcons Erbjudande. Styrelsen i Tricorona har avböjt alla direkta presentationer från Opcon avseende Opcons nuvarande verksamhet och vilka möjligheter som Opcon ser med samgåendet. Avgående styrelseordförande Pär Ceders uttalande om att enbart se Erbjudandet som en nyemission är också att missförstå Erbjudandet och Opcon vill framhålla att de intäktssynergier som finns är beskrivna i erbjudandehandlingen. Opcon genomförde en övertecknad nyemission av aktier riktad främst till svenska och utländska institutioner i oktober 2009 om 122,5 MSEK till kursen 49 SEK, vilket visar på Opcons förmåga att ta in kapital på kapitalmarknaden. Opcon avser att investera Tricoronas kassaflöden för att möjliggöra framtida värdeutveckling för Opcon och Tricoronas ägare. Tricoronas styrelse har inför årsstämman föreslagit en utdelning om över 100 MSEK och ett stort återköpsprogram av aktier, vilket indikerar att styrelsens långsiktiga strategi är att dela ut Tricoronas medel istället för att återinvestera kapitalet. - Att genom utdelning och återköpsprogram av aktier förbruka långt mer än förra årets vinst efter skatt är ingen framåtriktad strategi och står i skarp kontrast till hur vi vill utveckla bolaget. Vi ser stora möjligheter i ett samgående mellan Opcon och Tricorona där vi gemensamt återinvesterar kapital i framtida tillväxt och värdeutveckling. Opcon har framgångsrikt finansierat sin verksamhet tidigare och ser inga problem i att finansiera nuvarande verksamhet framöver. Vårt erbjudande handlar om att skapa värde, säger Mats Gabrielsson, styrelseordförande i Opcon AB. För ytterligare information, vänligen kontakta: Niklas Johansson, vice president, Investor Relations, tel. 08-466 45 00, 070-592 54 53 Opcon AB, Box 15085, 104 65 Stockholm Tel. 08-466 45 00, fax 08-716 76 61 e-post: info@Opcon.se www.Opcon.se Om Opconkoncernen Opcon är en energi- och miljöteknikkoncern som utvecklar, producerar och marknadsför system och produkter för miljövänlig, effektiv och resurssnål energianvändning. Opcon har verksamhet i Sverige, Kina, Tyskland, Storbritannien och Danmark. Antalet anställda är cirka 380. Aktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm. Koncernen är uppdelad i tre affärsområden: Renewable Energy arbetar med framställning av el ur spillvärme, bioenergi, hanteringssystem för naturgas, industriell kyla, återvinning av värme, torkning av biomassa, rening av rökgaser, hanteringssystem för biobränslen mm, luftsystem för bränsleceller samt mätning och övervakning av processer. Engine Efficiency arbetar i huvudsak med tändsystem för förbränningsmotorer inklusive etanol-, naturgas- och biogasmotorer. Mobility Products arbetar med teknik för positionering, förflyttning och reglering, för elfordon, elrullstolar och sjukhussängar.