Opcon levererar grön teknik till grön näring

Energieffektiviserar holländskt växthus som värms med biobränsle med 20-30%

Just nu odlas hundratusentals julstjärnor och lika många cyklamen i Kwekerij Wouters 20 ha stora växthus i Holland. Cyklamen är färgstarka, lättskötta skönheter som kvalat in på svenskarnas 10-i topp lista för krukväxter. Julstjärnan tog redan på 60-talet tog över som vår mest köpta julblomma.

Men gröna växter betyder inte alltid gröna odlingsmetoder. Större delen av växthusen i Holland värms med fossila bränslen som naturgas eller olja. Familjen Wouters däremot, som är en av Hollands största blomsterodlare med en produktion kring 100 miljoner plantor om året, hör till de som ställt om till att elda med biobränslen. Och efter att grannen på andra sidan vägen tidigare i år installerat energi- och miljöteknik från Opcon Bioenergy så beställde även Kwekerij Wouters i veckan rökgaskondensering och rening från Opcon.

Genom installation av rökgaskondensorn SRE Renergi så renas rökgaserna samtidigt som stora delar av den energi som tidigare gick upp i rök återvinns. Energieffektiviseringen uppgår till 20-30% beroende på vilket bränsle som används. Därigenom kan Kwekerij Wouters få ut ytterligare 1-1,5 MW effekt ur sin panna på drygt 5 MW.

– Vi har levererat över 100 sådana här anläggningar i tretton länder. Främst har det varit till biomasseeldade fjärrvärmeverk men vi börjar nu få fler och fler kunder också inom andra näringar som sågverk och även växthus. Det är fortfarande få växthus som gått över från uppvärmning med fossila bränslen till biobränslen. Men när de väl går över till biomassa så kan vår teknik erbjuda kraftigt sänkta utsläpp samtidigt som energieffektiviseringen gör investeringen ekonomiskt lönsam, säger Lars Rådberg, ansvarig för Opcon Bioenergys nya kontor i Frankrike.

Anläggningen som skall levereras under början av 2012 blir Opcons fjärde rökgaskondensering till Holland.

Opcon Bioenergy är en del av Opcons affärsområde Renewable Energy och deras satsning på bland annat Waste to Value med särskilt fokus på Waste Heat Recovery och bioenergi. Inom bioenergisektorn erbjuder Opcon Bioenergy allt från design av hela kraftvärmeanläggningar till hanteringssystem och förbränningsanläggningar under varumärket Saxlund.

Under varumärket SRE Renergi levereras bl.a. system för rening och energieffektivisering för biobränsleeldade fjärrvärmeverk, sågverk, pelletstillverkare och kommersiella växthus. Men även rökgasreningsutrustning till industrier samt torksystem för biomassa. Koncernen erbjuder även Opcon Powerbox för produktion av grön el från varmt vatten eller mättad ånga.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Niklas Johansson, vice president, Investor Relations, tel. 08-466 45 00, 070-592 54 53

Opcon AB, Box 15085, 104 65 Stockholm
Tel. 08-466 45 00, fax 08-716 76 61
e-post:
info@opcon.se
www.opcon.se

Om Opconkoncernen
Opcon är en energi- och miljöteknikkoncern som utvecklar, producerar och marknadsför system och produkter för miljövänlig, effektiv och resurssnål energianvändning.

Opcon har verksamhet i Sverige, Kina, Tyskland, Storbritannien. Antalet anställda är cirka 400. Aktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm. Koncernen är uppdelad i två affärsområden:

Renewable Energy arbetar med framställning av el ur spillvärme, bioenergieldade värme- och kraftvärmeanläggningar, pelleteringsanläggningar, torkning av biomassa, hanteringssystem för biobränslen, slam etc, hanteringssystem för naturgas, industriell kyla, rökgaskondensering, rening av rökgaser samt luftsystem för bränsleceller.

Engine Efficiency arbetar i huvudsak med energieffektiv solenoidteknik och tändsystem för förbränningsmotorer inklusive etanol-, naturgas- och biogasmotorer.

Taggar: