Opcon och Alfa Laval utvärderar gemensamt bolag för Opcon Powerbox inom marinsektorn

Energi- och miljöteknikkoncernen Opcon har tecknat en avsiktsförklaring med Alfa Laval om att undersöka förutsättningarna att etablera ett gemensamt bolag mellan Alfa Laval och Opcon för marinmarknaden. Grunden för samarbetet är Opcons befintliga teknologi för energiåtervinning och bränslebesparing, som beräknas kunna bidra med upp till 5-10 procents bränslebesparing på fartyg, samt Alfa Lavals sälj- och distributionskanaler för marknadsföring, försäljning och distribution av framtida produkter. – Vi tar nu ytterligare steg för att etablera vår Opcon Powerbox-teknik inom den marina sektorn som har alla förutsättningar att bli ett av de främsta marknadssegmenten för Opcon Powerbox på lite sikt. Alfa Laval är med sin globala och mycket kompetenta organisation en mycket attraktiv samarbetspart för Opcon, säger Rolf Hasselström, vd och koncernchef i Opcon AB. Opcon tecknade för ett par veckor sedan ett uppdragsavtal med Wallenius Marine om en första referensinstallation av Opcon Powerbox-teknik på ett av Wallenius fartyg. Den inledande installationen, som syftar till att tillvarata spillvärme för produktion av el ombord, förväntas vara klar hösten 2011. http://feed.ne.cision.com/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=1568166&fn=wkr0011.pdf – Det som Opcon Powerbox-tekniken erbjuder för att tillvarata spillvärme och sänka bränsleförbrukningen är högintressant. Alfa Laval har redan etablerat ett samarbete med Opcon avseende Opcon Powerbox i industrin som vi också håller på att utveckla. Nu försöker vi ta ytterligare ett steg för att se hur vi skulle kunna organisera samarbetet inom det marina segmentet framöver, säger Joakim Thölin, General Manager, Segment Marine & Diesel, Alfa Laval AB. Större fartyg använder idag stora mängder fossila bränslen för sin drift vilket innebär att en minskad bränsleförbrukning direkt skulle minska utsläpp av såväl CO2 som NOx och svavel. Idag finns ca 16 000 registrerade fartyg världen över med en driveffekt över 10 MW. Hela den kommersiella sjöfarten bedöms stå för mellan 4 och 5 procent av de globala utsläppen av CO2. För ytterligare information, vänligen kontakta: Niklas Johansson, vice president, Investor Relations, tel. 08-466 45 00, 070-592 54 53 Opcon AB, Box 15085, 104 65 Stockholm Tel. 08-466 45 00, fax 08-716 76 61 e-post: info@opcon.se www.opcon.se