Opcon Powerbox– första ordern till Ungern

Opcon energieffektiviserar ryskägt stålverk i Ungern – producerar el från spillvärme

Första ordern i en planerad installation av fem Opcon Powerbox

Energi- och miljöteknikkoncernen Opcon har tagit sin första ungerska order på en ångdriven Opcon Powerbox WST för produktion av CO2-fri el från spillvärme för installation vid det ryskägda stålverket ISD Dunaferr i Dunaújváros, Ungern. Ansvarig för installationen är Opcons Ungerska partner Elco som är ett välrenommerat ingenjörsföretag som bl.a. säljer, installerar och servar ”turn-key” lösningar inom elområdet, med 140 anställda och verksamhet i Ungern, Rumänien och Bulgarien.

Ordern på en Opcon Powerbox WST är den första i en planerad applikation med installation av fem Opcon Powerbox (3 WST och 2 ORC) vid stålverket ISD Dunaferr. Initialt kommer man att utnyttja överskottsånga för elproduktion med Opcon Powerbox WST. Leverans av det första aggregatet sker våren 2012.

Sammantaget bedömer ISD Dunaferr att det finns utrymme för fler än de fem Opcon Powerbox som det för närvarande planeras för i ytterligare applikationer. Bland annat tittar man på två applikationer där den ångdrivna anläggningen seriekopplas med en vattendriven Opcon Powerbox ORC som dessutom utnyttjar energin från rökgaser, för att optimera elproduktionen.

–   Det här är vår första order till Östra Centraleuropa som har ett stort uppdämt behov av energieffektivisering och förnyelsebar energi. Vi räknar också med att den under nästa år skall följas av fler order. I Elco har vi också fått en bra partner för installation och service, säger Rolf Hasselström, vd och koncernchef, Opcon AB.

–   Vi är mycket stolta över att efter mer än ett års nära samarbete med Opcon kunna presentera vår första affär med ISD Dunaferr. Det här markerar början på ett omfattande energieffektiviseringsprogram. Ett program som spara stora mängder energi och pengar för Dunaferrs ägare. Om hela programmet sjösätts räknar vi mer en elproduktion på 5-6 MW per timme från spillvärme vilket innebär att Dunaferr kommer kunna minska den el de köper med 6-8%, säger Tamás Orosz, koncernchef, Elco group.

–   Det här blir vårt första pilotprojekt med Opcon Powerbox i Östra Centraleuropa. Vi ser en stor marknadspotential för liknande system i regionen, både inom spillvärmeåtervinning och i geotermiska applikationer, säger Tamás Orosz, koncernchef, Elco group.

–   Den här typen av spillvärme och spillenergi finns på mängder av ställen i industrin och inom kraftproduktion. Av världens elproduktion så är det bara en tredjedel av energiinnehållet som blir el, resten blir värme. Värme som allt som oftast går till spillo. Genom att vi kan göra el av våt, mättad ånga eller varmt vatten redan från 55 grader Celsius öppnas stora möjligheter att ta vara på delar av all denna energi som idag slösas bor, säger Rolf Hasselström, vd och koncernchef, Opcon AB.

Opcon Powerbox är Opcons egenutvecklade produkt för produktion av ny CO2-fri el från främst spill- och restvärme redan från 55 grader Celsius och är en del i Opcons satsning på Waste to Value. Opcon Powerbox kan installeras bl.a. vid större processindustrier, kraftverk, större dieselmotorer eller efter viss anpassning på större fartyg och kan producera upp till 6000 MWh per år.

e-post: info@Opcon.se
www.Opcon.se

Opcon har verksamhet i Sverige, Kina, Tyskland, Storbritannien. Antalet anställda är cirka 400. Aktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm. Koncernen är uppdelad i två affärsområden:

Renewable Energy arbetar med framställning av el ur spillvärme, bioenergieldade värme- och kraftvärmeanläggningar, pelleteringsanläggningar, torkning av biomassa, hanteringssystem för biobränslen, slam etc, hanteringssystem för naturgas, industriell kyla, rökgaskondensering, rening av rökgaser samt luftsystem för bränsleceller.

Engine Efficiency arbetar i huvudsak med energieffektiv solenoidteknik och tändsystem för förbränningsmotorer inklusive etanol-, naturgas- och biogasmotorer.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Opcon AB (publ) ska offentliggöra enligt svensk lag om värdepappersmarknaden och /eller svensk lag om handel med finansiella instrument.
Informationen lämnades för offentliggörande måndag den 19 december 2011, kl 11:00 (CET).