• Trention AB/

Opcon Powerbox för CO2-fri el till Kina – Avsiktsförklaring om gemensamt bolag för den kinesiska marknaden

Energi- och miljöteknikkoncernen Opcon har tecknat en avsiktsförklaring med statligt ägda Shanghai Baosteel Energy Tech Co., Ltd., Kina, angående bildandet av ett gemensamt bolag (JV) för samarbete kring Opcon Powerbox på den kinesiska marknaden. Baosteel Energy är ett helägt dotterbolag till Baosteel Engineering & Technology Group Co., Ltd., som är en del av den statligt ägda stålkoncernen Baosteel Group med över 100 000 anställda och ca 190 mdr kronor i omsättning.

– Vi har under en längre tid utvärderat olika vägar in i Kina för Opcon Powerbox. Energianvändningen i den kinesiska industrin står redan idag för mer än en fjärdedel av energianvändningen inom industrin globalt. I Baosteel ser vi en industriellt och finansiellt stark partner som kan bidra till en introduktion och expansion på den kinesiska marknaden. Som världens tredje största stålproducent har dessutom Baosteel en rad egna anläggningar där vi redan studerat förutsättningarna för Opcon Powerbox tillsammans. De har också varit i Sverige och sett anläggningar i drift, säger Rolf Hasselström, vd och koncernchef Opcon AB.

Avsiktsförklaringen avser bildandet av ett gemensamt bolag för landbaserad försäljning, installation och montering av Opcon Powerbox för den kinesiska marknaden. Affärsmodellen utgår ifrån Build Own Operate och Opcons Boxpowerkoncept men utesluter inte andra liknande affärsmodeller där Opcon Powerbox ska användas för elproduktion från spill- och restvärme. Ambitionen är att ett slutgiltigt avtal kring ett gemensamt bolag ska kunna vara på plats innan utgången av tredje kvartalet 2011.

–Vi kommer att ge den kinesiska marknaden högsta prioritet. Enligt avsiktsförklaringen ska också Baosteel lägga order på tre anläggningar redan före sommaren för att minska ledtiderna så att vi kan få referensanläggningar på plats redan i år, säger Rolf Hasselström.

Ingenstans sker en kraftigare utbyggnad av energiinfrastrukturen än i Kina. Så sent som år 2000 var Kinas energikonsumtion inte mer än hälften av USA:s. Idag räknar International Energy Agency, IEA, med att Kina redan gått om USA som världens största energianvändare samtidigt som Kina fortsätter att kraftigt öka sin efterfrågan, inte minst på el. Under de närmaste 15 åren räknar IEA med att Kina adderar ytterligare kapacitet för att generera el motsvarande hela USA:s elproduktion. I den senaste femårsplanen har Kina slagit fast målen att minska energikonsumtionen i relation till BNP med 16 procent och koldioxidutsläpp i relation till BNP med 17 procent fram till 2015.

Opcon Powerbox är Opcons egenutvecklade produkt för produktion av ny CO2-fri el från främst spill- och restvärme redan från 55 grader Celsius och är en del i Opcons satsning på Waste to Value. Opcon Powerbox kan installeras bl.a. vid större processindustrier, kraftverk eller större dieselmotorer såväl till havs som på land och kan producera upp till 6 000 MWh per år.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Niklas Joh­­ansson, vice president, Investor Relations, tel. 08-466 45 00, 070-592 54 53

Opcon AB, Box 15085, 104 65 Stockholm
Tel. 08-466 45 00, fax 08-716 76 61
e-post: info@opcon.se
www.opcon.se

Om Opconkoncernen

Opcon är en energi- och miljöteknikkoncern som utvecklar, producerar och marknadsför system och produkter för miljövänlig, effektiv och resurssnål energianvändning.

Opcon har verksamhet i Sverige, Kina, Tyskland och Storbritannien. Antalet anställda är cirka 410. Aktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm. Koncernen är uppdelad i två affärsområden:

Renewable Energy arbetar med framställning av el ur spillvärme, bioenergieldade värme- & kraftvärmeanläggningar, pelleteringsanläggningar, torkning av biomassa, hanteringssystem för biobränslen, slam etc, hanteringssystem för naturgas, industriell kyla, rökgaskondensering, rening av rökgaser, luftsystem för bränsleceller samt mätning och övervakning av processer.

Engine Efficiency arbetar i huvudsak med energieffektiv solenoidteknik och tändsystem för förbränningsmotorer inklusive etanol-, naturgas- och biogasmotorer.

Taggar: